Lapszámok

2015. március-április XXIII. évf. 3-4. szám

Gyukics Péter: Amiért érdemes lemenni a vízpartra: rejtett motívumok

A Duna-hidak végigjárásának, végig fotózásának egyik ajándéka azok az apró esztétikai élmények, amiket a vízparton éltem át. Nem kellettek ehhez hídóriások vagy szobor jelentőségű hidak. A vasbeton hidak többsége egyediségével alkalmat adott esztétikai élmény átélésére. Az előző számban látott metteni autópálya híd rendkívüli konstrukciójával, megjelenésével egyszeri, meghökkentő műtárgy a Dunán. Az itt következőek „hétköznapi” szépségek.

Szép arányú, vékony ívű oszlopos ívhíd a nickhofi. Áttörtségével, átláthatóságával, vékonyságával illeszkedik a tájba. Azért fotóztam az előtte lévő fákkal, hogy megmutassam a híd ívének és a fák lehajló ágainak harmonikus összhatását.

A sigmaringendorfi hidat a plaszticitás, a síkok játékának érzékeltetése érdekében alacsony napállásnál fotografáltam. A pillérek lekerekítése, a kiékelés (a hídszerkezet pillérre való támaszkodásának ékszerű helye), a vasbeton erkélyek összeköttetése és ezek csomópontja. A lágy motívumok (a híd íve, a lekerekített pillérek) és az erkélyek alátámasztása sajátos harmóniát ad. Egy-egy erkély alátámasztása öt forgástest-palást egymást szögben metsző szeletének összeállítása. A hídon is sajátos élményben lehet része az arra fogékony utazónak.

A kis erkélyre lépve jól érzékelhető az ’erkély effektus’. Mi is ez az ’effektus’? Egy híd erkélyére kilépve, majd elszemlélődve a vizen és az égen, a lebegés, a ’sem itt, sem ott’ érzése fogja el az embert. Ez is egy varázslat, amivel a hidászok ajándékozzák meg az utazót. A blochingeni híd egyszerű gerendahíd, pillérei teszik egyedivé. Az egyébként köznapi látványnak a hajótestszerű pillérekkel adott karaktert a tervező. Álló ’hajókat’ építettek az evezős turisták kikötőjénél, ezzel téve barátságossá és emlékezetessé a híd alját, közvetlen környezetét. Reisensburg négynyílású, felsőpályás vasbeton ívhídja az egyik legszebb Duna-híd. Ívei harmonikusak, áttörtsége könnyeddé teszi. Oszlopainak szabályosan csökkenő mérete ritmust kölcsönöz a szép arányú szerkezetnek. Ezt a hatást az oszlopok kiszélesedő felső szakasza játékossá is teszi. Ebben a méretben nem biztos, hogy látható a teljes összhangra való törekvés: a hídkorlátot rögzítő acél tartó rúdjainak kiosztása megegyezik a vasbeton oszlopok kiosztásával. A pillérek lekerekített kialakítása, fölfelé való megnövelése is hozzájárul a híd esztétikus megjelenéséhez.

Ulmban, Baden Württemberg fővárosában elég lemenni a Duna partján lévő gyalogútra egy kis séta kedvéért. No és a hidakat is szemügyre vehetjük gyaloglás közben. A városnak hat Duna-hídja van, ezek közül ötöt rövid idő alatt felkereshetünk. A folyásirányban az ötödik a Gänstorbrücke. Alulnézete nem optikai csalódás! Az útpálya (pályalemez) alatt elhelyezett főtartók (a lenti „gerendák”) szélessége és magassága is változó. A szerkezet közepétől kifelé haladva mindegyik irányban növekszik. Ez igen ritka megoldás. Látványos, az átlagostól jólesően eltérő kialakítás.