Lapszámok

2015. március-április XXIII. évf. 3-4. szám

Dévényi György: Új forgalomtechnikai megoldás Magyarországon

2014-ig Magyarországon visszaesőben voltak az útépítések, és így a két - irányú forgalom biztonságos elválasztása sem került előtérbe. Igaz, tervezőasztalon sok helyszínre még több elgondolás született, de a megvalósításra még sokat kellett várni.

Az M3 autópálya végcsomópontjának kialakításával végre megtört a jég. A forgalom leszűkítésére a legpraktikusabb és legolcsóbb megoldás az SW Umwelttechnik Magyarország által gyártott REBLOC® forgalomterelő elem volt. Az RB80_8 elemmel (visszatartási fokozat: H2, hatástartomány: W5, ASI index: B) biztonságosan megoldható a 2 × 2 sávos autópálya 2 × 1 forgalmi sávra történő leszűkítése. Az elem talpszélessége 56 cm, emiatt a biztonsági sávban könnyen elhelyezhető.

A 6-os számú főút és a 65-ös út balesettől súlytott csomópontja is a REBLOC® elemek felhasználásával lett ismét biztonságos, ahol a körforgalomra történő rávezetést kellett megoldani. Az M85- M86 autópálya Csorna elkerülő szakaszainál jól lekövethetőek a bonyolult, több részből álló biztonsági kialakítások, melyekkel a viszonylag rövid szakaszok önmagukban is teljes értékű falként funkcionálnak.

A REBLOC® elemeket jól fel lehet használni az ideiglenes forgalomterelési feladatok ellátására. A Budapest X. kerületi Sibrik Miklós úti felüljáró átépítése során a kivitelezőnek nagy kihívást jelentett a hídon lévő munkálatok biztonságos elvégzése a gépjárműforgalom egyidejű fenntartása mellett. A 8 m-es elemhosszal és a hídszerkezetre történő lerögzítés nélküli megoldással a feladatot sikeresen meg tudtuk oldani. A elemek fejrészében előre elhelyezett menetes dübelekhez a fényvédő háló könnyen rögzíthető.

Az Európában egyedülálló, forradalmian új vonórúd kapcsolat kialakításával gyors, egyszerű telepítést tesz lehetővé. Az SW Umwelttechnik Magyarország Kft. a REBLOC® forgalomterelő rendszer kizárólagos forgalmazója. A termékek sok rétűségével, magasan képzett szakembergárda bevonásával, teljes körben alkalmazható a szinte összes fellelhető forgalombiztonsági szituáció megoldására.

A REBLOC® rendszer elemei keresztmetszetüket tekintve – az Egyesült Államokban kifejlesztett – New Jersey profilnak felelnek meg. A talajjal érintkező, közel függőleges talprész kis sebességnél a kerék terelésére szolgál. Az 57°-ban dőlt terelőfelület az ütköző járművet megemeli és így elnyeli a jármű mozgási energiájának egy részét, majd visszatereli a forgalmi sávba. A felső, közel függőleges felület pedig visszatartja és megvezeti a járművet. A rendszer legfontosabb tulajdonsága az elemekben végigfutó ún. vonórúd, melyek az elemek végén kapcsolódnak egymáshoz oly módon, hogy a védőberendezés teljes hosszában létrejön egy „lánc”, mely felfogja az ütközés közben fellépő erőket és a betonelem esetleges törésekor megakadályozza az átszakadást. A REBLOC® rendszert szerkezetéből adódóan nem kell rögzíteni az alépítményhez, így az rugalmas tud maradni. Ezen keresztül érhető el, hogy az ütköző jármű energiájának egy részét a védőberendezés elmozdulása elnyeli. A rendszer szét- és összeszerelése az egyszerű kapcsolatrendszer segítségével rendkívül gyorsan és egyszerűen megoldható. Ha ütközés során valamelyik elem megsérül, elegendő csak annak a cseréje, ami egy autódaruval könnyen kivitelezhető.