Lapszámok

2024. október XXXII. évfolyam V. szám

Zsaluzás a Duna közelében

Intermodális csomópont a Dunán és egy Duna-parti rozsdaövezet helyén megépült magas minőségű lakóház. Ezek rendhagyó zsaluzási feladataihoz a kivitelezők az innovatív Meva zsalukat választották.

Mohácson a közforgalmi kikötő intermodális csomóponttá alakítása során 300 m-nyi partfal készült, 5 méter magas vasbeton támfallal, út- és vasútépítés zajlik, valamint kettő, a hajók be- és kirakodására alkalmas kikötőállást is kialakítanak, a kiszolgálásukra pedig a 2,5 hektáros területen szabadtéri tárolók létesülnek.

A projektben a Meva szakértőin, zsalués munkaállványain túl a Dunának is fontos szerep jutott, ahol a meglévő infrastruktúra felújítása, áthelyezése és bővítése zajlott. A munkát a PLATINA-BAU Zrt. irányítja, a vasbeton támfal és egyéb vasbeton szerkezetek építésére a CLC-Construct Kft. kapott megbízást. A cég feladatai közé tartozik a kikötő 350 m hosszú és 5,2 m magas támfalrendszerének megépítése, amelyet a keresztfalakkal egyszerre kellett zsaluzni és betonozni. A támfal építésénél a zsaluzás minden egyes négyzetméterét külön meg kellett tervezni. A kivitelezés sikeréhez a jól működő zsalurendszerek mellett a megbízható betontechnológiára és a kiváló minőségű zsaluleválasztóra is szükség volt.

A Duna felőli oldalon dolgozóknak a KAB függesztett munkaállvány nyújtott biztonságot, bár a Duna egyszer ezt is elárasztotta. A rendszer időmegtakarítást is jelentő előnyei közé tartozik, hogy amikor a daru felemeli az állványt, az kinyílik és automatikusan rögzül.

A megoldandó speciális feladatok közül a 6 dilatációból – és ezen belül egységenként további 7-9 ütemből – álló zsaluforgatást és az elhelyezendő kikötőbakok és hágcsók szerelvényeinek precíz pozícionálását fontos kiemelni. A támfal vasbetonszerkezeténél az 5,2 m magas fal betonnyomásának ellensúlyozását és a szerelvényezés helyszíni kivitelezését a Meva műanyag zsaluhéjjal szerelt Mammut falzsalurendszere segítette, de a néha fenyegető természeti erők miatt a gyorsaság is létfontosságú volt.

15 m magas kapu a Dunára
A Foka-öbölre nyíló látványos kaput a két épületszárny közé illeszkedő, 15 m magasságban az épülettömböket lebegve összekötő híd alkotja. A rendhagyó építkezést az egyenként 80 cm átmérőjű és 15 m magas körpillér, és az azonos magasságban megépült 550 m² felületű alulbordás födém tette bonyolulttá.

Az épület két lakótömbjének zsaluzásához a Péter Építő Kft. a saját tulajdonú eszközeit használta, amelyekhez csekély mennyiségű speciális zsaluzati elemet bérelt. A valódi kihívást jelentő pillérek mellett a 14,5 m-es alátámasztó állványról zsaluzott födém is a szokásostól eltérő megoldásokat igényelt. Ebben nem csupán az innovatív technikai eszközök, de a zsaluzási szakértelem is döntő szerepet játszott, amelynek eredménye egy részletes zsaluzási terv volt.

A szintén 14,5 m magas körpillérek CIRCO zsaluzattal megvalósított, egy ütemben történő zsaluzása nem csupán a munka időráfordítására volt kedvező hatással, de a kész pillérek alakhelyessége is ezen múlott. Természetesen kiemelt kivitelezési és munkabiztonsági fegyelmet követelt ez a nagy magasságban végzett veszélyes építési feladat. Az első pillér bebetonozása, illetve két nappal későbbi kizsaluzása igazolta a választott technológia helyességét.

www.meva.net

(Fotók: Meva)