Lapszámok

2024. október XXXII. évfolyam V. szám

Összefogás a hazai egyetemekkel az építőipar sikeres megújulásáért

Az építőipar megújulásához az egyetemek és a szakma fokozottabb együttműködése is szükséges. A tananyagok tartalomfejlesztésében, az egyetemi szintű mérnökképzés értékelésében, a gyakorlati képzésben, a közös kutatásokban látja az ÉVOSZ a sürgető közös tennivalókat. Koji László, az ÉVOSZ elnöke kezdeményezte az építőipar számára mérnökképzést végző egyetemi karok, a kormányzat és az építőipari vállalkozások szorosabb együttműködését.

Az ÉVOSZ nyolc hazai egyetemmel készít elő koordinált együttműködést az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) és a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) támogatásával. Az építésgazdasági értéklánc megújulásához elengedhetetlen a mérnökképzés, a kormányzat és a piaci szereplők jól szervezett, tartós együttműködése konkrét célok mentén, mérhető feladatfelvállalásokkal. Az egyetemek nyitottak az oktatott tananyagok fejlesztésére és a gyakorlati képzés közös megszervezésére. A tananyagok továbbfejlesztésébe az ÉVOSZ szakértőit, a nagy tapasztalatú gyakorlati szakembereket a jövőben is bevonják.

A mérnökképzés népszerűsítése a sikeres szakmabeli kollégák, cégvezetők nélkül nehézkes. Az építőipar még nehéz piaci körülmények között is biztos állást és szakmai fejlődést ígér a pályaválasztóknak, a végzős építőmérnököknek, az építészeknek és a szakági mérnököknek.

Az építőipari szakma posztgraduális továbbképzési igénnyel is fellép, valamint a gyors, úgynevezett tűszerű képzéseket helyezi előtérbe, amit munka mellett nagyobb létszámban tudnak vállalni az érintettek és a munkaadóik egyaránt.

Az egyetemi oktatópálya vonzóvá tétele a szakma érdeke is. Az ÉVOSZ tagszervezetei aktívan részt kívánnak venni a dolgozattémák definiálásában, a pályaorientációban és az egyetemi oktatói életpályát fejlesztő programok kialakításában. Tudományos diákköri témák kijelölése és a dolgozatok értékelése, elismerése közös cél.

Az egyetemek az ÉVOSZ támogatásával és közreműködésével részt vállalnak a középiskolák szaktanári képzésében. Az egyetemek gyűjtik, elemzik és megosztják a mérnökkibocsátást jellemző statisztikai adatokat, és a jövőben együttműködnek az ÉVOSZ-szal és az ipari partnerekkel a középiskolai pályaorientációs tevékenységekben.

Magyarország jövőjének kulcskérdése a saját kutatások sikere. Legyünk képesek egyszerre fejleszteni működőképességünket és élen járni többek között az ország klímaváltozásának alakításában. A technológiák közös oktatásával, kutatásával együtt akkor érnek el sikereket, ha növelik az együttműködést az építésgazdaság és az oktatás-kutatás szereplői között. Az ÉVOSZ az együttműködés során az ipar által látható és igényelt tapasztalatokat, irányokat jelzi, hogy közösen tudjanak iparági jövőtechnológiai stratégiát kialakítani.

Fontos, hogy a jövőben az egyetemek és a vállalkozások közötti közös kutatási témákat meghatározzák. Részben iparági finanszírozás is szükséges a hatékony technológiák, építési termékek meghatározásához. Az egyetemek közötti jobb kutatási munkamegosztást a szakma észszerű lépésnek tartja.

El kell érni, hogy a tanulmányi idő kezdetétől minél több hallgató rendszerességgel kapcsolódjon be a termelői, tervezői és kivitelezői gyakorlati folyamatokba, konkrét projektekhez, vállalkozásokhoz kapcsolódva.

Az egyetemi oktatás továbbfejlesztése keresletorientált kell hogy legyen. Ehhez szükséges a pályakezdő, fiatal mérnökök és munkaadójuk képzést érintő értékelése is: mit tartottak fontosnak a tantárgyi vizsgákon, és mit a kezdő mérnökök munkájának értékelésénél.

A munkahelyi tapasztalat iránytű a képzés továbbfejlesztéséhez – hangsúlyozza Koji László ÉVOSZ-elnök. A jövőben közös felmérések és értékelések is fogják segíteni a gyakorlatorientált mérnökképzést az építőiparban.

(forrás: evosz.hu, fotók: Beton újság)