Lapszámok

2024. október XXXII. évfolyam V. szám

Dévényi György: A Kalocsa-Paks Duna-híd rávezető 512-es út zajvédelme a Duna jobb és bal partján

A Kalocsa–Paks új Duna-híd és a kapcsolódó közlekedésiinfrastruktúra-fejlesztés és -építés nevet viselő projekt keretében valósult meg az 51-es számú főút és az M6-os autópálya összeköttetése a Duna folyó feletti átvezetéssel. Az új útszakasz a kalocsai repülőtér mellett betorkollik a Dunapatajt Foktőn át Kalocsával összekötő 5106-os útba, így az 51-es út közvetlen kapcsolatba kerül a 6-os sz. főúttal. Az 512-es út Dunaszentgyörgyöt elkerülve keresztezi a 6-os főutat, majd végül becsatlakozik az M6-os autópályához. Ezáltal az új Tomori Pál híd szerves része lett.

Az út megépülésével fennállt annak a veszélye, hogy az eddig nyugalomban élő, csendhez szokott dunaszentgyörgyi és foktői lakosok tapasztalni fogják a Dunántúl és a duna-tisza-közi régió átmenő forgalmának zajterhelését.

Ennek megakadályozására a tervezők az előzetes zajmérések alapján 5 zajvédő és 1 vakításgátló fal építését írták elő. A foktői oldalon az új körforgalomtól keletre és nyugatra épültek, a dunántúli oldalon pedig a 6-os számú főút csatlakozásától a Duna felé három zajvédő falat alakítanak ki ott, ahol a dunaszentgyörgyi lakóházak közel kerültek az úthoz.

A megrendelő felkérésére az elvárt magas szintű műszaki tartalom egyeztetése után az SW Umwelttechnik Magyarország Kft. a minden igényt kielégítő SW_UNO14 zajvédő falával oldotta meg a feladatot. A falak 3,50 m magasságát 1,10 m lábazati és 2,40 m zajvédő fal beépítésével értük el. A 60 cm-es magassági méretlépcső lehetővé tette a kiírás szerinti minta kialakítását.

Külön érdekesség volt, hogy a színezési tervet mindkét oldalon a Magyar Közút Nonprofit Zrt. és a helyi önkormányzatok bevonásával kellett jóváhagyatni.

A színezési terv a tájba harmonikusan beilleszkedő ún. földszíneket használt, melyek diszkrét megjelenésével nem zavarják a forgalomban részt vevő közlekedőket, de lehetőséget adnak egyfajta játékosságra. Az 5112-es és 512-es úti körforgalomnál a közlekedők biztonságos átjárása érdekében 51 fm átlátszó falat is be kellett építeni.

Összességében kijelenthetjük, hogy ismét sikerült továbbnövelni Magyarország úthálózatát, ezzel elősegítve a térség lakóinak mobilitását úgy, hogy közben a helyi lakosokat is megóvjuk az ezzel kapcsolatos zajszennyezéstől.

(fotók: a szerző)