A Duna új ékköve – a Kalocsa-Paks híd születése
Mapei betonadalékszerekkel készült az új Duna-híd
2024 júniusában adták át a Tomori Pál hidat a kalocsai és paksi térség között, amely 946 méter hosszú, és egy három és fél éves kivitelezési munka eredményeként jött létre a NIF Zrt. (az Építési és Közlekedési Minisztérium jogelődje) beruházásában és a Duna Aszfalt Zrt. generálkivitelezésében.
A betontechnológiai folyamatok szakmai irányítását a mederhíd építéséért is felelős Hídépítő Zrt. végezte, ez magában foglalta a receptúrák főbb paramétereinek meghatározását, az alapanyagok kiválasztását, a próbakeverések megszervezését és lebonyolítását, a keverékek jóváhagyatását, a beépülő mixerek betonjának betongyári és helyszíni ellenőrzését, a minősítéshez szükséges mintavételeket, a beton bedolgozásának ellenőrzését és a beton minősítését.
A munka fontos részét jelentette a szigorú elvárásoknak megfelelő betonreceptúrák összeállítása, a próbakeverések előkészítése és lefolytatása, a frissbeton-mintavételek, -vizsgálatok és próbatestkészítések a folyó mindkét oldalán. A betonüzemekbe beérkező adalékanyagokat, a homok- és a különböző kavicsfrakciókat is folyamatosan vizsgálni kellett az előírt minőség biztosításának érdekében.
A betonüzemekben elvégzett próbakeverések során a friss- és megszilárdultbeton-vizsgálatokat a BTC Kft. folytatta le.
Az üzemi gyártásellenőrzéseket a híd két oldalán felosztva végezték a laboratóriumok:
- A V&Perico Kft. szekszárdi és dunaszentgyörgyi gyárában a frissbetonvizsgálatokat a Mapei Kft. laboratóriuma és a betonüzem közösen, a minősítő vizsgálatokat a BTC Kft. végezte.
- A Danubiusbeton Bácska Kft. kalocsai és bajai üzemében ezen vizsgálatokat az ABETON Viacolor Térkő Zrt. központi laboratóriuma készítette.
A kivitelezéshez kapcsolódó megszilárdult beton minősítő vizsgálatait szintén az ABETON Viacolor Térkő Zrt. folytatta le. A helyszíni minőségellenőrzést és mintavételeket a Hídépítő Zrt. kollégái végezték mindkét oldalon.
A projekt során a cölöpözés betonjaiból 560 db próbakocka, míg az alépítményi és a felszerkezeti betonokból több mint 2 000 db próbakocka készült a helyszínen, és a laboratóriumban vetették alá nyomószilárdság- (1 523 db), a vízzáróság- (191 db), illetve a fagyállóság- (414 db) vizsgálatnak.
A felszerkezet esetében további 1500 próbakocka készült tájékoztató jelleggel nyomószilárdság-vizsgálatra a feszítési munkálatok megkezdéséhez, melyet a helyszíni betonlaborban a Hídépítő Zrt. vizsgált.
A Mapei aktív részvétele a projektben
A helyszíni betonozásokhoz megközelítőleg 28 000 m³ beton elkészítéséhez használták a Mapei betonadalékszereit, ebből 19 000 m³-t a mederhídhoz, 9 000 m³-t pedig a két ártéri hídhoz használtak fel.
- A legnagyobb arányban használt Mapei-termék a Dynamon Xtend W371 betonfolyósítószer volt, amit a megfelelően alacsony víz–cement tényező beállításához vettek igénybe, illetve annak érdekében, hogy a beton eltartható és bedolgozható legyen legalább 2 órás korig.
- A nyári betonozásnál Mapetard VZ késleltető adalékszert alkalmaztak a tömegbetonok rétegeinél a hosszú bedolgozhatóság biztosítására, az előfeszített pályalemez betonozásánál pedig Dynamon LZ551 konzisztenciatartó adalékszer került a betonba, mert itt nem volt lehetőség a cement kötését lassítani, viszont extrém bedolgozási idővel kellett kalkulálni a legnagyobb melegben is
A termékek teljes volumene nagyjából 180 tartály volt, ami tonnában is megközelítőleg ugyanennyit jelent.
A kivitelezők a szerkezeti betonok receptúrájának az elkészítéséhez minden alkalommal az összes betonreceptből az összes betongyárban külön próbakeverést tartottak, hogy igazolják a beton megfelelőségét.
A híd nemcsak a két partot, hanem a projekt résztvevőit is szorosan összekötötte, megtanította őket a küzdelemre, a bátorságra, és arra, hogy nincsen lehetetlen.
A beruházásnak jókora gazdaságélénkítő hatása várható a térségben, mivel Kalocsa és az M6-os autópálya, valamint Kalocsa és Paks között a menetidő a korábbi 55 percről hozzávetőlegesen 15 percre csökken.
Ha kérdése adódik, a Mapei szaktanácsadói szívesen segítenek, akár a projekt helyszínére történő kivonulással is, elérhetőségüket megtalálja a www.mapei.hu weboldal Kapcsolat menüpontjában.
(fotó: Mapei)