Lapszámok

2024. augusztus XXXII. évfolyam IV. szám

Meva zsalurendszerek a hídépítésben

Különleges formájú völgyhíd, egy éjszaka alatt megépülő autópályahíd vagy éppen vasúti híd a tó felszíne alatt 14 méterrel induló cölöpökkel. 3D- és BIM-tervezéssel, optimalizálva standard vagy éppen egyedi zsalumegoldásokkal készültek a látványos műtárgyak Európa-szerte.

A MEVA hídépítéshez kínált műszaki megoldásai éppen olyan sokoldalúak, mint azok a követelmények, amelyeknek ezek az eszközök az elmúlt években készült különleges hidak esetén meg kellett hogy feleljenek.


Vasútihíd Norvégiában

Körültekintő tervezés, megfelelő kivitelezői magatartás és a minőségi szabványok szigorú betartása – a hídépítés esetén is ezen ismérvek a biztonságos és hosszú élettartamú infrastruktúrát garantáló kivitelezés minimális felételei. „Ezekhez járul hozzá a MEVA innovatív eszközeivel és szaktudásával. A hídelemek precíz formai kialakítása a MEVA szakembereinek a gondos zsalutervezésben és a vasbeton szerkezetépítésben szerzett széles körű tapasztalatán alapszik” – mondta Botta D. Mihály, a Meva Zsalurendszerek Zrt., a magyar leányvállalat ügyvezető igazgatója. „A MEVA termékei – legyenek azok szabványos rendszerek vagy a képzett mérnökeink által kifejlesztett egyedi megoldások – hosszú élettartamúak, ezért gazdaságosak, biztonságosak, sokoldalúak és fenntarthatók."

A 3D- és BIM-zsalutervezés, az egyéb digitális megoldások és az átfogó integrált szolgáltatások már régóta túlmutatnak a hagyományos zsaluzási termékek portfólióján. Ebből az infrastrukturális és az útépítési projektek különösen nagy mértékben profitálnak.


A francia A9 autópálya feletti híd

A MEVA már számos hídépítési projektben vett rész Európa különböző országaiban, különböző körülmények között és igényeknek megfelelve. Nemrégiben készült el a magyarországi M6-os autópálya utolsó, 20 km hosszú szakaszának egyik központi eleme, az Ivándárda határtelepülés közelében található különleges formájú völgyhíd.

A bázeli gyaloghíd egy építészetileg is izgalmas háromszorosan ívelt átjáró. A kivitelező cég, a MEVA 120 négyzetméternyi egyedi zsaluit használta a víz felett ferdén átívelő híd betonozásához. A látványbeton szerkezeteknél a különböző simaságú felületek és a klasszikus, látható fa erezetű lécek kombinációja volt az igény.

A francia A9-es autópálya feletti földút-összekötő híd megépítésére csupán egyetlen éjszakára volt szükség. Az úttest és a hídfők külön-külön készültek a MEVA zsalutechnika és a 3D-s tervezés segítségével, így az építkezés helyszínén átláthatóbb volt a munka. Az U-alakú vasbeton építmény 7 méter magas hídfőit és szárnyfalait a Mammut 350-es elemekkel kivitelezték. A híd útpályáját külön, az autópálya mellett betonozták. A MevaFlex födémzsalut vízszintes acél tartókon helyezték rá az acélkonstrukcióra. A homlokfalak lezárásához Mammut 350-es zsalut használtak.


Gyalogoshíd Bázelben, látványbeton-felülettel

Az Oslo és Hamar között vezető új Minnevika-vasúti híd a Mjøsa-tó felett vezet át. Az itt megépült híd különlegessége, hogy cölöpökön és 20 cölöpfejen áll, ám azok 14 méterrel a vízszint alól indulnak. A különböző magasságú, 18,6 x 6,3 méter keresztmetszetű cölöpösszefogó gerendán két ovális támasz áll (3,2 x 2,2 m), mindehhez hatékony zsaluzási tervre volt szükség. Többek között a bonyolult szerkezet és a zsaluk többszörös felhasználhatósága jelentett nagy kihívást. Itt az egyedi megoldások mellett MEVA Mammut 350-es falzsalukat, Triplex oldaltámaszokat és KLK kúszóállvány-rendszert használtak.

(fotók: MEVA Zsalurendszerek Kft.)