Holcim-cementből épül a legújabb Duna-híd
-
A Duna magyarországi főágán épülő feszített-függesztett híd a 20. lesz, amely átszeli a folyót, lerövidítve ezzel a Kalocsát és Paksot összekötő közlekedés időtartamát.
-
A híd a Duna Aszfalt Zrt. kivitelezésében készül a Holcim Magyarország Kft. cementtermékeinek felhasználásával.
-
Az ütemterv szerint 2024. 01. 26-án elkészült a mederhíd utolsó elemének betonozása is.
A Kalocsa–Paks közúti Duna-híd építése az utolsó szakaszába lépett. Magyarország jelenlegi legnagyobb hídépítési projektje, amely a Holcim Magyarország Kft. cementjével épül, látványosan halad előre és várhatóan ez év nyarán kerül majd átadásra a forgalomnak.
Jó ütemben halad a közel 1 kilométeres híd építése
A vállalkozási szerződés 2020. évi megkötését és 2021. év eleji hatályba lépését követően 2021 nyarán indult hídépítési munkák során már elkészült a B1 keretműtárgy szerkezete és megtörténtek az aszfaltozási munkák is. A B2 bal ártéri híd 220 méter, valamint a jobb ártéri híd 286 méter hosszú szerkezete elnyerte végleges formáját, harmonikus egységet alkot a felszerelt kerékpáros korlátokkal. Az 1. és 10. hídfőnél a dilatációs szerkezetet beépítették, így a híd mozgásától függetlenül, akadály nélkül megközelíthető a mederhíd az építési forgalom számára a bal partról és a jobb partról egyaránt. A felszerkezet sóvédelmi és szigetelési munkáit követően megtörtént a közúti forgalmi pálya öntött aszfaltozása, miközben a hídfőtartó külső szerkezete is megkapta a teljes korrózióvédelmi rétegrendet. A híd belsejében már kiépült a vizsgálójárda, az elektromos- és monitoringhálózatot pedig szakaszosan kivitelezik.
Az átlagos Duna vízszint fölé 40 méterrel magasodó mederhíd 5. és 6. támasz feletti pilonjai már 10-10 szintnyi (2x10x4=80 db), összesen 80 db ferdekábellel vesznek részt a szabadon szerelt mederhíd teherviselésében. Adott munkafázisban a mederhíd kalocsai és paksi ágának főtartószerkezete a támasztól egyaránt 100 méterre ágaskodik a projekt teljes időtartama alatt zavartalanul üzemelő nemzetközi hajózási útvonal fölé, 2024. január 26-án megtörtént a mederhíd zárása, az utolsó pályalemez betonozása is.
A jobb ártéri híd szerelőterét elbontották, így megkezdődhetett az árvízvédelmi töltés mentett oldalán a B3 keretműtárgy vasbeton szerkezetének kivitelezése, mely a vízügyi igazgatóságok, valamint a katasztrófavédelem zavartalan átközlekedését biztosítja a későbbiekben az újonnan épülő 512. sz. út alatt. Jelenleg elkészült a keretműtárgy alépítménye, az előregyártott feszített gerendákat már beemelték a végleges helyükre, a pályalemez kivitelezése befejeződött.
Kiváló minőségű királyegyházai cementet használnak
A hídépítés az építőiparon belül az egyik legösszetettebb feladat, amely nagy igénybevételnek is megfelelő, nagy kezdőszilárdságú cementet kíván. A Kalocsa–Paks Duna-híd egyes munkafázisai során összesen nagyjából 20 000 tonna királyegyházai cementet használtak fel. A föld alatti cölöpözéshez (cölöp, víz alatti betonok, cölöpösszefogók) CEM III/A 32,5 R-MSR, a pillérek, műtárgyak, pályalemezek létesítéshez (pillérek, saruzsámoly, pilon) pedig CEM II/A-S 42,5 R cementet hasznosítottak, amelyek a víz alatti monolit szerkezet stabilitását biztosítják.
„Büszkék vagyunk rá, hogy egy ilyen jelentős projekthez járulhatunk hozzá a Holcim Magyarország Kft. cementtermékeivel. A Kalocsa–Paks-híd, az M6-os autópálya 6234 j. összekötő úti csomópontjáig kiépítésre kerülő 512. sz. főút hídja a dél-magyarországi közlekedés egyik új ütőere lesz. A híd építése jól reprezentálja, hogy milyen sokrétű felhasználási módja van a királyegyházai cementnek és hogy a hazai építkezések számára stabil alapként szolgáltathat” – nyilatkozta Putler Csaba, a Holcim Magyarország Kft. értékesítési igazgatója.
(fotó: magyarepitok.hu)