Dr. Bencze Zsolt, Kardos Gábor: Előregyártott Betontáblák Technológiája (EBT) nagy forgalmú betonburkolatú utak gyorsított helyszíni javításához
1. BEVEZETÉS
Ez a cikk a Magyar Közút Nonprofit Zrt. a „KÍSÉRLETI ÚT- ÉS HÍDÉPÍTÉSI MUNKÁK” pályázaton elnyert „Előregyártott bazaltbeton pályatáblák helyszíni cseréje” című projekt keretében megvalósult munka tapasztalatait foglalja össze. A projektben az 5204. számú mellékúton 2 darab pályatábla cseréje valósult meg 2022 őszén a 45. és a 46. héten. A gyártmánytervet a Specialterv Építőmérnöki Kft., a táblákat a Ferrobeton Zrt. dunaújvárosi üzeme készítette és a Ferrobeton Szerkezetépítő Kft. építette be.
2. A TÁBLÁK GYÁRTÁSA
A pályatáblák öntését 2022. október 18. és 27. között hajtották végre. A pályatáblákat 2 rétegben friss a frissre technológiával fordított öntéssel készítették. A zsalufelületet SIKA RUGASOL SW kötéskésleltető szerrel kezelték, majd erre helyezték a 4 darab kiemelőre támaszkodó vasvázat. A járófelületi (kopóréteg) réteghez a CP 4,5/3,5-es Dmax=8 mm-es bazaltbetont 4 cm vastagságban szétterítették, majd arra öntötték a CP4/2,7- es Dmax= 22-es szemnagyságú bazaltbetont.
Az elkészült és megszilárdult pályatáblát az öntőasztalról felemelték és daru segítségével megfordították, majd visszafektették. Ezután magas nyomású mosóval előmosták a felületet, majd egy seprű segítségével kiseperték a kötéskésleltető miatt még meg nem kötött pépet a zúzalékszemek közül.
A behelyezett táblák
3. A TÁBLÁK JELLEMZŐ TULAJDONSÁGAI
A betonburkolat fizikai tulajdonságai között meghatározott érték a kopásállóság is. A vizsgálatot az MSZ 4798:2016 5.5.6 pontja szerint Böhme-féle eljárással végeztük el. A vizsgálat során a 8. ciklusra lekoptak a kőzetszemek. A 16. ciklusig végzett vizsgálati eredmények alapján a felület XK3(H) osztályba sorolható és a táblák belső szerkezete homogénnek tekinthető.
A fúrt magminták átlagos érdességi értékei:
- mikroérdesség: SRT 74
- makroérdesség: Homokmélység 1,27 mm
- kőzetcsúcsok száma koptatás előtt 61 darab, koptatás után 73 darab.
A 0320 és a 0321 számú pályatáblákat 2022. 11. 10-én bontották el. A hézagokra történő rávágást követően a betontáblákat bontókalapáccsal elbontották, majd kialakították a teherátadó vasalás furatait. Az elbontás után másnap az alépítményen kontrollméréseket végzett a TLI dunaújvárosi laboratóriuma. A teherbírási eredmények alapján a projekt továbbépítési engedélyt kapott. A táblák kiszállítása és beállítása 2022. 11. 14-én történt. A pályatáblák aláinjektálását 2022. 11. 15-én MAPEI STABICEM-mel végeztük el. Az elkészült furatokba a gyártmányterveknek megfelelően előkészített teherátadó dilatáló betéteket ragasztottunk be 2022. 11. 15-én Mapefix EP385 kétkomponensű, vegyi rögzítésű injektáló-rögzítő rendszerrel. A teherátadó vasak fészkeinek kiöntését 3 részletben végeztük el 2022. 11. 15-én és 2022. 11. 16-án SIKA GROUT 334 magas teljesítményű duzzadó, egykomponensű, zsugorodásmentes kiöntőhabarccsal. A felületi jellemzők vizsgálatakor a cserélt táblák előtt meglévő 0319-es jelű táblát vettük referenciának. Az érdességi jellemzők értékelése alapján látható, hogy a meglévő pályatábla makroérdességéhez képest (0,27 mm) 3-4 szeres biztonsági tartalékkal rendelkeznek a cseretáblák (0,82 mm).
4. ÖSSZEFOGLALÁS
A Ferrobeton Zrt. által elkészített cseretáblák fizikai jellemzői alapján megfelelnek az érvényes útügyi műszaki előírásnak. A táblák elhelyezését követő éves állapotfelmérés alapján megállapítható, hogy a technológia kiválóan alkalmas arra, hogy a gyorsforgalmi úthálózaton 4 nap leforgása alatt bárhol kicseréljék a tönkrement betonburkolatú táblát vagy táblákat. Az M0 betonburkolatú szakaszain tapasztalható tönkremenetelek miatt a technológia alkalmazásának időszerűsége nem lehet többé kérdés tárgya.
(fotó: Ferrobeton Zrt.)