Vasúti szállítmányozás a fenntarthatóságért
A FERROBETON Zrt. jelentős lépéseket tesz a karbonlábnyom csökkentése érdekében: az ország egyik legnagyobb beton- és vasbetonelem előregyártó vállalata ahol csak lehetséges, vasúti szállítmányozással váltja ki a lényegesen nagyobb CO2-kibocsátással járó közúti szállítást.
A FERROBETON Zrt. a CRH Csoport tagjaként a magyar vasbeton előregyártás meghatározó szereplője. A szerkezet- és gyártmánytervezéstől a gyártáson és a szállításon át a komplett szerkezetépítési munkák kivitelezéséig teljes megoldást nyújt a piaci igényeknek megfelelően. Széles termékskálája mellett a rendelkezésre álló kapacitás és a FERROBETON csapatának felkészültsége lehetővé teszi, hogy rugalmasan, rövid határidővel teljesítsék az egyedi igényeket is. Ebben komoly szerepet játszik a logisztika, amely az elmúlt évtizedekben leginkább közúti szállítmányozást jelentett. A közutakra szignifikáns terhet mérő és komoly karbonlábnyommal bíró kamionos szállításról a vállalat egyre inkább a vasúti szállítmányozásra tér át.
Mit jelent ez a gyakorlatban
A hídgerendaszállításnál jól bevált módszert a vállalat legnagyobb infrastrukturális beruházási projektjei során már alkalmazzák. Az óriási volumen gyártása és összeszerelése nem csupán a gyártásban és a kivitelezésben, hanem a szállítmányozás terén is kihívást jelent. A gyártási és logisztikai feladatok ráadásul a szokásosnál is szorosabb kapcsolatban állnak, hiszen ugyanaz az emelődaru szolgálja ki egyaránt a gyártást és az elemek kamionokra vagy vagonokra való átemelését.
Annak érdekében, hogy a közúti szállítás minél nagyobb arányban kiváltható legyen, a FERROBETON Zrt. a dunaújvárosi gyárban hosszú ideje működő vasúthálózati kapcsolata mellett az elmúlt két évben a Szolnokon működő gyáregység iparvágányának felújítását, országos vasúthálózatba kapcsolását is végrehajtotta. Ennek eredményeképpen a FERROBETON Zrt. gyártásának 80%-át kiadó telephelyek vonatkozásában egyaránt biztosított a vasúton történő termékkiszállítás és az alapanyagfogadás.
Egy nagy kivitelezési projekt során ha 37 vasbetonelemet kell egy építkezés helyszínére szállítani – ezek az elemek egyenként körülbelül 30 tonnát nyomnak és sok esetben méretüknél fogva speciális szállítást igényelnek –, ahhoz 37 kamion szükséges. Ez a 37 kamion egyetlenegy vasúti szerelvénnyel kiváltható, ami amellett, hogy tehermentesíti a közutakat, jelentősen kevesebb CO2-kibocsátással jár.
Folyamatos anyagellátás, kevesebb CO2-kibocsátás
A vasúti szállítmányozás egyik nagy előnye a közúti szállítmányozással szemben, hogy akár éjszaka, második műszakban, a gyártási időszak után is megoldható a rakodás. A vasúti szállítmányozás terén nincsenek korlátozások, sem pihenőidő, így 48 órán belül eljuthatnak az elemek az építkezésre vagy az azt kiszolgáló depóba. A FERROBETON gyáregységén belül ezáltal számottevően nő a hatékonyság és biztosított az építkezések számára a folyamatos anyagellátás. Mindez ráadásul környezettudatosabb módon valósul meg: az elemek vasúti szállítmányozása során az átlagos CO² -kibocsátás a közúti szállítmányozás karbonlábnyomának töredéke, hozzávetőlegesen annak csupán 15%-a.
Három vállalat tudása a fenntarthatóságért
A remek szinergiáknak és partnerek közötti munkaszervezésnek köszönhetően a vasúti szállítmányozás előtérbe helyezésével jelentős kapacitás szabadulhatott fel azáltal, hogy nagyobb intenzitással és volumenben juttatják el az elemeket az építkezések helyszínére. A szintén a CRH vállalatcsoporthoz tartozó TransPlus Magyarország, valamint a Danucem Magyarország közreműködésével három jelentős építőipari vállalat tudását, tapasztalatát hasznosítva a nagy volumenű magasépítési projektek során is zökkenőmentesen haladhat a kiszolgálás, a fenntarthatóság szem előtt tartásával.
(fotók: FERROBETON)