Lapszámok

2023. június XXXI. évfolyam III. szám

San Giorgio híd Genovában

A MAPEFAST ULTRÁNAK KÖSZÖNHETŐEN A PROJEKT REKORDIDŐ ALATT KÉSZÜLT EL

AGenova-San Giorgio híd a 2018. augusztus 14-én összeomlott Morandi híd helyére épült. A Renzo Piano által tervezett híd újjáépítése mindössze két év alatt készült el, az építési munkálatok során a fenntarthatóság volt a vezérelv. A felhasznált betonban CEM III/A cement volt, egy olyan kötőanyag, amelyben a klinker 40%-át kohósalakkal helyettesítették. Ezt a cementtípust alacsony CO2-kibocsátás jellemzi, és elismert képessége, hogy erős és tartós beton állítható elő belőle, amely ellenáll az agresszív légköri hatásoknak.

Az új hidat a lehető legrövidebb idő alatt kellett elkészíteni. Ez nem lett volna lehetséges a MAPEFAST ULTRA – a Mapei kutató és fejlesztő laboratóriumaiban a Padovai Egyetemmel együttműködésben kifejlesztett – kötésgyorsító adalékszer használata nélkül. A CEM III/A ugyanis lassan szilárduló kötőanyag, és egyéb segítség nélkül a beton nem tudta volna kifejleszteni a cölöpök gyors felállításához szükséges mechanikai szilárdságot. A MAPEFAST ULTRA-nak köszönhetően – amely a másodlagos magképződési (SN) technológiát alkalmazza és jelentősen hozzájárult a korai nyomószilárdság kialakításához – a betonozás után mindössze 16 órával, még a tél közepén is el lehetett távolítani a zsaluzatot, és rendkívüli ütemben folytatni lehetett a cölöpök építését. Annak érdekében, hogy a beton a keverőüzemtől a munkaterületre történő szállítás során is megőrizze az S5 konzisztenciaosztályát, a DYNAMON XTEND W400N és a DYNAMON EW szuperfolyósítók kombinációját is alkalmazták.

(fotók: MAPEI)