Hegedüs Csaba: Általános padlóhibák és azok javítási lehetőségei
Munkánk során rengeteg padlóhibával találkozunk, amiket javítunk is, kivétel, amit nem lehet vagy nincs értelme javítani. Vannak olyan hibák, amelyek javítása előre láthatóan nem tud 100%-os lenni, csak távolabb tolja az elkerülhetetlent, a CSERÉT!
Miért is emeltem ki a cserét? Azért, mert az ipari környezetben lévő betonpadlók esetén még mindig azt látjuk, hogy a padló sokkal kisebb szerepet kap a tervezés és a kivitelezés folyamán, illetve a pénzügyi tervezés során is többnyire háttérbe szorul. Gondoljunk bele, hogy egy működő üzemben, raktárban stb., ahol a termelés folyik és amit általában gépekkel rendeznek be, vagy áruval töltenek meg, a padló nem tud megfelelően működni, tele van hibával és nem alkalmazható a lokális javítás. Cserére lenne szükség, ami egy lehetetlen küldetésnek tűnik a padlótulajdonosok számára.
Ilyen esetekben a legelső mondat, ami elhangzik, hogy a termelés nem állhat le, hisz abból van a bevétel, és a javítást, valamint a cserét is abból tudják fedezni. Ezzel szemben viszont a padlóhibák miatt meg akadozik a termelés, nem takarítható a padló, a szállítóeszközök nem képesek tökéletesen, termelékenyen haladni, kár keletkezik bennük és sokszor a szállított termékben is stb. Pontosan ezek miatt a küldetésünk, hogy kiemelt szerepet kell adnunk a betonpadlónak már a tervezési szakasztól kezdődően egészen a kivitelezésig. Érdemes komolyan venni a tisztítási-karbantartási munkálatokat is, hiszen az autónkon is elvégezzük a kötelező szervizeket, éppen azért, mert úgy garantálható a hiba nélküli működés. És egy jó tanács még ehhez kapcsolódóan: amikor pénzügyileg van egy határ, amibe bele kell férnünk egy projekt esetében, akkor inkább olyan dolgokon spóroljunk, amiket a későbbiekben a termelés közben, annak megzavarása nélkül tudunk modernizálni, beépíteni stb.
Általánosságban elmondható, hogy a legtöbb esetben a hibák gyökere a nem megfelelő tervezésnél érhető tetten, és szorosan követi a nem megfelelő kivitelezés. Fontos kiemelni a tervezést! Az a legdurvább hiba, amikor nincs is terv a padló építésére vagy egy általános, rutinszerű terv alapján készül a padló, úgy, hogy semmilyen várható igénybevételt nem vesznek figyelembe, nem számolnak vele. A következő hiba, hogy nem készül közép- és hosszú távú terv arra vonatkozóan, hogy a termelés során várható-e bővítés, hatékonyságnövelés. Mit értek ez alatt? Azt, hogy egyértelműen a fejlődés, és a hatékonyságnövelés lenne a vállalkozás célja, ezt viszont a padló esetén is figyelembe kell venni. Pl. ha jelenleg egy 3,5 t-s targonca működik a tervezett 2 t teherrel, akkor várható-e, hogy később egy 6 t-s targoncát fogunk használni és 4 t terhet szállítunk vele? Hiszen van igény a nagyobb termelésre, és a termelőgépek bővítése után ez a logikus döntés. Hol van itt a képletben a padlónk? A padló is képes lesz tökéletesen szolgálni ezt a megnövekedett igényt?
Általában itt vérzik el a dolog, és jönnek sorban a hibák, így lassan összedől a terv.
A leggyakoribb betonpadlóhibák
A dilatációs hézagok hibája egy igen gyakori jelenség, aminek a fő oka, hogy egyáltalán van dilatációs hézag. Mivel a régi betonozási technológia nem tette lehetővé azt, hogy elkerüljük a dilatációs hézagok kialakítását, így kényszerűségből vágott padlókat készítettünk. De hála a fejlődésnek, napjainkban már elkerülhető, hogy ezt az eljárást kelljen alkalmazni, hiszen választhatunk nagytáblás betonozási technológiát is, ahol nincs szükség dilatációs hézagra, csak méret- és oldalarány alapján munkahézagot alkalmaznak, ami egy kezelhetőbb megoldás. Amennyiben mégis dilatált padlónk van vagy azt tervezünk, akkor az alábbi javaslatokat érdemes figyelembe venni:
Természetesen a megfelelő hézagkiosztás, a dilatációs hézag kialakításának időpontja, mélysége, szélessége, kezelése, karbantartása. Legjellemzőbb, hogy ipari környezetben nem megfelelő dilatációshézag-kitöltő anyagot alkalmaznak. Mire is gondolok itt? A dilatációs kitöltőanyagnak rendelkeznie kell megfelelő tapadási, rugalmassági és Shore keménységi tulajdonságokkal, és természetesen még a kémiai ellenállóképesség is fontos lehet bizonyos környezetben.
A ki nem töltött vagy nem megfelelő anyaggal kitöltött hézag éleinek sérülése, beszakadása a leggyakoribb példa, ami a kiskerekű béka, targonca kerekeinek döccenéséből és annak igénybevételéből adódik. Ezt úgy kerülhetjük el, ha a hézagkitöltő anyag nem egy „rágógumi” szerű valami, ami maximum a koszt nem engedi a hézagba, hanem rendelkezik egy megfelelő Shore keménységgel (nem nyomható össze könnyen), egy síkban van a padlóval. Ebben az esetben a két tábla közötti áthaladáskor döccenés nélkül átgördül a kerék, és nem üti az éleket. Abban az esetben, ha a táblák szélei letöredeztek vagy alapból szélesek (10 mm-nél szélesebb, régi padlók esetén), akkor van arra lehetőség, hogy ezeket javítsuk, és egy új, 3–6 mm széles megfelelő hézagkitöltő anyaggal ellátott felületet hozzunk létre.
A padlósüllyedés, billegés fő oka a nem megfelelő ágyazat kialakítása és a nem tervezett terhelés következménye. Nem győzöm hangsúlyozni, hogy ipari padló készítése során mennyire fontos a talajmechanikai vizsgálat, ami pontosan meghatározza a várható terhelés figyelembevétele mellett a szükséges rétegrend kialakításának paramétereit. Már több esetben találkoztunk azzal, hogy vizsgálat nélkül, tapasztalati alapon határozták meg az ágyazat paramétereit, és ilyenkor a szerencse kérdése lesz a stabilitás. Gondoljunk bele, hogy ha mindent erre akarunk ráépíteni, akkor pontos mérések helyett érdemes ezt a szerencsére bízni?
A már megsüllyedt vagy billegő táblákat többféleképpen lehet stabilizálni. Az egyik megoldás a talajradaros vizsgálattal kezdődik, ahol megállapítják, hol található az aljzat süllyedése, majd ezt követően a megfelelő helyre injektálással egy injektáló anyagot pumpálnak, ami megfelelően rögzíti, helyére emeli a hibás betonpadlónkat. Ez az eljárás igen költséges. Van egy másik megoldás is, amit nem minden esetben lehet alkalmazni, de gyors és költséghatékony, ez pedig a táblák egymáshoz való rögzítése. Ennek következtében az egyik tábla a másikkal összekapcsolódva igyekszik kiküszöbölni a billegést.
Repedések a padlóban
A betonpadlóban lévő repedések egyik fő oka az előbb említett nem megfelelő alátámasztás, a másik a nem megfelelő dilatálás, illetve még a nem megfelelő bedolgozás és utógondozás is eredményezhet repedést. Utóbbi inkább nem teljes keresztmetszetű repedésként jelentkezik, hanem felületi hajszálrepedések keletkeznek. A hajszálrepedések fő oka az utókezelés hiányából fakadó gyors kipárolgás és a hirtelen fellépő térfogatcsökkenésből adódó húzófeszültség. Ez ellen a betonozást követően vegyi párazárással, vagy inkább fóliatakarással lehet védeni a felületünket.
Foltszerű hibák
A foltszerű hibák az esetek nagy részében mechanikai behatás eredményeként keletkeznek, de többször tapasztaltunk már ilyen típusú hibát szennyezett betonreceptúra miatt is, ahol az uszadékfa vagy agyagdarab miatt keletkezett a beszakadás, a kiválás. A foltszerű hibákhoz különböző vegyi hatások is hozzájárulhatnak, például sav, olaj vagy téli időszak esetén a sózás. A sózás esetén elsősorban nem a maró hatás az, ami problémát okoz, sokkal inkább az a kémiai reakció, amitől a padló felületén a só hatására hőmérséklet-emelkedés jön létre és ez a hideg, főként kültéri padló esetén, a hőkülönbség miatt létrejött feszültség hatására pattog szét a beton felső része.
Plusz réteges padlók esetén pedig szinte minden esetben találkozunk foltszerű felválásokkal, ott, ahol a betonlemezre plusz réteg került. Ide sorolhatjuk a koptatóréteges betonpadlókat, a műgyanta padlókat, illetve a valamilyen festékréteggel ellátott padlókat. Ezen padlók esetében a kivitelezés az előkészítés, az igénybevétel és az alkalmazott plusz réteg minősége függvényében viszonylag rövid időn beül megjelenhetnek foltszerű hibák, repedések. Ennek fő oka, hogy a két réteg (betonpadló-plusz réteg) nem azonos keresztmetszetű és nem azonos anyagból van, így mechanikai igénybevétel nélkül is óriási feszültség keletkezik a két egymáshoz rögzített réteg között, főként a hőmérsékletváltozásból adódó különböző mértékű zsugorodás és tágulás miatt.
Ezért azt javasoljuk, hogy olyan padlófelület-kialakítási technológiát érdemes választani, ami a fenti hibaforrásokat már nem tartalmazza, illetve a kivitelezéskor egyszerre kevesebb külső behatásra kell figyelni. Tapasztalatunk szerint jelenleg a csiszolt betonpadló-kialakítás az egyik legjobb megoldás, amit választani lehet, hiszen nincs plusz réteg, ami megrepedhet, leválhat, emellett bármikor felújítható, könnyen tisztán- és karbantartható, illetve egy régi rossz állapotú stabil padló esetén is elvégezhető a folyamat. ESD környezetben pedig kiváló megoldás, mivel a beton megfelelő vezetőképességgel rendelkezik, és ehhez nem kell semmit hozzátenni, illetve nincs szükség állandó pára- és hőmérséklet-szabályozásra sem.
(fotók: Speciál Padló Kft.)