Mapefast Ultra, a fenntartható beton innovatív technológiája
A Mapei új MAPEFAST ULTRA adalékszere rekordidő alatt tette lehetővé az új genovai híd megépítését, az itt használt beton fenntartható, tartós és ellenáll az agresszív anyagoknak. Az új genovai híd építésének vezérelve a fenntarthatóság volt. A betongyártáshoz a CEM III/A típusú cementet használták, amelynél előírás a klinker 40%- ának kohósalakkal – az acélgyártási ciklus mellékterméke – történő helyettesítése. Ezt a cementet alacsony CO2 -kibocsátás (körülbelül 500 kg CO2 /tonna, szemben a hagyományos Portland cement körülbelül 900 kg CO2 /tonna értékével), valamint az agresszív anyagoknak ellenálló tartós beton előállításának bizonyított képessége jellemzi, mint ahogyan azt a híd építésénél is tervezték (az UNI EN 206 európai szabvány szerinti XA1 környezeti kitéti osztály).
1. táblázat: A genovai híd pilléreihez használt beton összetétele
Új híd 13 hónap alatt a Mapei támogatásával
A projekt második jellemző eleme eme alapvető infrastruktúra létrehozása volt, a lehető leggyorsabban, Genova városának gazdasági újjászületéséhez. 2019. június 25- től, a 9-es pillér első öntésének időpontjától a 2020. augusztus 3-ai felavatásig mindössze 13 hónap telt el, ami a munka méretéhez képest rekordidő.
A híd legimpozánsabb elemei a 18 pillér, a 45 méteres beton óriások, amelyek a hídpályát tartják. Keresztmetszetük (9,50x4 m) a függőleges profil mentén állandó a munka perspektivikus egységének biztosítása érdekében. Az azonos típusú, moduláris falú külső zsaluzat használatának köszönhetően sikerült jelentősen rövidíteni a technológiai időket.
A Mapei a Padovai Egyetemmel közösen dolgozott a megfelelő megoldásért
A speciális technológiák ellenére azonban nem lehetett volna időben befejezni a munkát a MAPEFAST ULTRA innovatív szilárdulásgyorsító adalékszer alkalmazása nélkül, amelyet a Mapei kutatólaboratóriumaiban fejlesztettek ki a Padovai Egyetem Földtudományi Tanszéke Circe Központjának közreműködésével. Ennek az az oka, hogy a CEM III/A cement – kohósalakban gazdag összetétele miatt – nem tudta biztosítani a pillérek gyors felállításához szükséges mechanikai szilárdságot, különösen télen, amikor az alacsony hőmérséklet erősen lassította a cement hidratációját. A kötőanyag 40%- át kitevő salak puccolános reakciója nem azonnal alakul ki, hanem csak az öntés után néhány héttel kezd jelentősen hozzájárulni a mechanikai szilárdsághoz.
A MAPEFAST ULTRA használatának köszönhetően az öntéstől számított 16 óra elteltével még a tél közepén is el lehetett távolítani a zsaluzatokat, és rendkívüli ütemben, havi 3 pillérrel lehetett folytatni a munkálatokat.
A MAPEFAST ULTRA-t a többi összetevővel együtt a normál gyártási ciklusban adagolták a betonhoz. A DYNAMON XTEND W400N és a DYNAMON EW szuperfolyósító szerek kombinációját használták az S5 konzisztenciaosztály (roskadás > 210 mm) 120 percen túli megőrzésére a betonüzemből az építkezés helyszínére történő szállítás során. Az 1. táblázat mutatja a hídpillérek építéséhez használt beton összetételét.
A 2018-as Mario Giacomo Levi díjat a MAPEFAST ULTRA adalékszer kapta
A MAPEFAST ULTRA tanulmányozása és fejlesztése érdekében végzett kutatásért 2018-ban az Olasz Kémiai Társaság Ipari Kémiai Szakosztálya a Mapeit és a Padovai Egyetem Circe Központját Giacomo Levi Aranyéremmel tüntette ki a legjobb közös ipari-akadémiai kutatásért, amely elérte az ipari megvalósítás szakaszát.
Szakirodalom
Artioli, G., Valentini, L., Dalconi, M.C., Parisatto, M., Voltolini, M., Russo, V., Ferrari, G., 2014. “Imaging of nano-seeded nucleation in cement pastes by X-ray diffraction tomography”, International Journal of Materials Research 105 (7).
Artioli, G., Valentini, L., Voltolini, M., Dalconi, M.C., Ferrari, G., Russo, V., 2014. "Direct imaging of nucleation mechanisms by synchrotron diffraction micro-tomography: superplasticizer-induced change of C-S-H nucleation in cement". Crystal Growth & Design 15 (1).
(fotó: Mapei)