Tóth Szilvia, Németh Ferdinánd: Sopron, M85 alagútépítés lőttbeton munkái
Az M85 autóút Fertőrákos csomópont–Sopron országhatár közötti Sopron elkerülő szakaszán a lehetséges nyomvonalvariációk szűkössége miatt a Bécsi domb alatti alagútépítésre esett a választás. A kivitelezést az SDD konzorcium végzi, melynek tagjai a Dömper Kft., a Subterra-Raab Kft. és a Pannon-Doprastav Kft. A kivitelezés során két egyenként 780 méter hosszú alagutat alakítanak ki. Az alagútépítés előkészítő munkálatai és a régészeti feltárások 2019 tavaszán kezdődtek, míg a tényleges fejtési munkálatok 2020 novemberében indultak.
Az alagút tervezett mintaszelvénye
A talaj adottságai miatt először csőernyőt alakítanak ki, majd ezt követik a fejtési és a biztosítási munkák. Az előzetes talajfeltárás szerint többféle fejtésbiztosítási osztályt határoztak meg a geológia függvényében. Az ideiglenes biztosítás támívekkel és lőttbetonnal történik, melynek előírt jele C30/37-8-F5.
A beton kiszolgálása eleinte a konzorcium nagycenki betonüzeméből történt. A kiszolgáláshoz a nagycenki betonüzemben 2 darab 3 m³-es Elkomix 135 Quickmaster keverő áll rendelkezésre.
Az üzem és a beépítés helye közötti távolság miatt mintegy 45 perc szállítási idővel kellett számolni, mely a nyári időszakban a magas környezeti és betonhőmérsékletek miatt komoly kihívást jelentett a beton szükséges eltarthatóságára (minimum 2 óra) nézve. Ennek zavartalan biztosítása érdekében a Sika ViscoCrete SC-305 kombinált lőttbeton adalékszerre esett a kivitelező választása. Az M85-ös autóút érintett szakaszának forgalomba helyezését követően ez a szállítási idő lerövidült kb. 25 percre.
2021-ben megépült az alagút előtti területen egy új 1 m³-es Elkomix 60 Quickmaster betonkeverő is, ami jelentős rugalmasságot biztosít az építésben. Ez a keverő elsősorban az alagúthajtáshoz és a végleges szerkezetekhez szükséges betonkeverékeket állítja elő.
A lőttbeton korai szilárdságát tekintve előírás szerint J2 görbét kell teljesítenie, melyet a beton minden egyéb vizsgálatával együtt az Innovia Kft. végez. A megfelelő korai szilárdság elérése kötésgyorsító adalékszer használatával biztosítható. Ebben az esetben ez Sika Sigunit L-5602 AF kötésgyorsító adalékszer, mely garantálja, hogy a fellövendő F5 konzisztenciájú beton a lövést követően a lehető legkevesebb visszahullással (veszteséggel) a felületen maradjon. A lőttbeton korai szilárdságának ellenőrzését a lövés után már 2 perces korban elkezdik és a beton 60 perces koráig penetrométerrel mérik. A 60 perc és a 24 órás kor közötti szilárdságot Hilti szögbelövéses módszerrel becsülik, illetve lövőládából kifúrt magmintán egyirányú nyomószilárdsági vizsgálatot végeznek 1 és 28 napos korban. A megfelelő szilárdságok elérése érdekében az alkalmazott cement CEM I 52,5 N jelű, melyet a Duna-Dráva Cement Kft. váci üzeme szolgál ki.
A beton lövéséhez 3 darab Sika-PM 500 betonlövőgépet használnak, melyek kimenő teljesítménye egyenként akár 25–30 m3/óra is lehet. A beton lövése folyamatos (24 órás) üzemben zajlik. A lőttbeton tervezett átlagos vastagsága biztosítási osztálytól függően 15–25 cm.
Az alagút tervezett átadása 2024-re várható.