Lapszámok

2020. október XXVIII. évfolyam V. szám

Kovács Ferenc: "Think outside the box", azaz gondoljuk újra az előregyártást

Több évtizedes betonipari tapasztalatunkat a társadalom szolgálatába állítjuk azzal, hogy kitágítjuk a tervezők és kivitelezők mozgásterét a vasbeton termékek területén. Egy-egy munkára felkészülve olyan termékeket adunk ki az építőipar szereplőinek, amit a helyszínen arra a formára és funkcióra tudnak összerakni, ami a legjobban szolgálja a befektetők céljait. Hiszünk benne, hogy az egyedi gyártású elemeink precízebb és gyorsabb kivitelezést tesznek lehetővé a helyszínen.


Csomóponti vasbeton akna koncepcióterv

A cikk írását ez inspirálta: nem szükséges a szabványos megoldásokhoz ragaszkodnunk. „Think outside the box” – mondja az angol mondás, azaz merjünk bátran kérdezni és gondolkodni.

Régi partnereink már rutinosan kérdeznek rá a helyszíni betonozást helyettesítő megoldásainkra. Ilyenkor megvizsgáljuk a terveket, ha kell, részletrajzokat és 3D-s CAD modellt készítünk az elképzelésünkről. Az a tapasztalatunk, hogy a műszaki ellenőrök és tervezők szívesen egyeznek bele a magasabb minőséget garantáló előregyártott elemek használatába. IIlyen aktuális példa erre egy olyan infrastrukturális beruházás, amelynek befejezésére a kivitelezés megkezdésétől számított 80 nap áll rendelkezésre. A több száz méter hosszú nyomvonalnak öt helyen különlegesebb szögtörést összefogó csomóponti keretelem-aknákra van szüksége. Az eredeti tervek szerint ezek monolit szerkezetként valósultak volna meg, azonban a partnerünk jelezte, hogy ha tudunk, javasoljunk rá egy jobb megoldást.


Egyedi vasbeton akna átdolgozott gyártmányterve

Olyan aknaelemeket illesztettünk a nyomvonalhoz, ami még éppen belefér a rétegrendbe és igazodik a nyomvonal töréseihez is, így minimalizálhatóvá váltak az illesztési hézagok.

Számunkra az előregyártás együtt gondolkodást jelent a megrendelővel és a tervezőkkel. Vannak katalóguselemeink, de nincs két egyforma munkánk, ahogyan nincs két egyforma építési beruházás sem. Nálunk az egyedi gyártás a szokványos. Nagyon sok kell belőle? Az sem probléma!


Derecskei-főcsatorna mederburkolási munkái a legkisebb méretű, 140 cm fenékszélességű mederelemmel

Egy fiatalos csapat vagyunk, akik hisznek a folyamatos fejlődésben és a tanulásban. Ezt a folyamatot az a hozzáállásunk fűti, hogy szeretjük megoldani azokat a különleges feladatokat, amikkel megrendelőink megbíztak minket.

Törekszünk arra, hogy világos és betartható ütemtervekkel kommunikáljunk. Korábbi nagy tömegű megrendeléseink tapasztalatát felhasználva pontosan fel tudjuk mérni a saját és a gyártástechnológia határait.

2019 elején egyeztetéseket folytattunk az alföldi Derecskei-főcsatorna mederburkolási munkáiról. A kivitelezés több ok miatt sem a szokványos: 5.200 fm 140–250 cm fenékszélességű és 150 cm mélységű csatornát kell építeni szűk két év alatt. A kivitelezőnek nem csupán egy ajánlatra, hanem a gyártói tapasztalatunkra is szüksége volt. Döntő jelentőségű volt az előállítási költségen felül a tárolás, a szállítás és a beépítés technológiája is. Napi 10 db elem, azaz 35 tonna előállítására vállalkoztunk másfél éven keresztül, minden munkanap. A heti 8 kamion áruforgalom csak erre a munkára önmagában nagy fegyelmet igényelt. Előzetesen napi 20 fm burkolását prognosztizáltuk a megrendelőnknek. Az általunk kifejlesztett építési segédszerelvényekkel és beépítési módszerekkel jelentősen túlszárnyalták a célszámot a kivitelezők: 60 fm burkolási munkát tudtak elvégezni egyetlen nap alatt.


Telephelyen összeállított egyedi 260x340 cm hasznos alapterületű vb akna egy 117 cm átmérőjű áttöréssel)

Akna, szerelvényakna, betonszekrény, vasbeton tartály. Ugyanarról beszélünk, sok neve van, a felhasználás módjai is változatosak. 100x100 cm belmérettől a 200x500 cm vagy 260x340 cm szoba méretű kialakításokig bármi elképzelhető. Mi bátran felvesszük a versenyt a kihívásokkal. A rugalmas gondolkodásmódunkat itt sem hagyjuk hátra.

Helyszínen már lassan egy évtizede nem érdemes aknát betonozni. Előregyártott kivitelben azonban egy-két óra alatt készre építhetők, gyakorlatilag a szállító kamionról azonnal telepíthetők. Amire lehet, előre készülünk, tervezünk, gyártunk és időben szállítunk. Helyszínen már lyukat fúrni sem divat nálunk. Egy kézzel rajzolt konszignáció alapján is el tudjuk készíteni a gyártmányterveinket, amit a megrendelővel megvitatva tudunk véglegesíteni és a telephelyen kialakítani a megfelelő áttöréseket.


Derecskei mederelemek rakodása a telephelyen

Jelenleg is velünk épülnek az M30-as autópálya bukóaknái és a Hajdúhátsági vízgazdálkodás csomóponti műtárgyai. A konszignációk gyakori elemei voltak a nagy méretű vasbeton csövek, a négyszögletes 2x2 m keretelem-becsatlakozások, a beton terelőfalak és az egyedi horganyzott hágcsók, a hordalékfogók. Az eredeti tervek alapján újra felépítettük a műtárgyakat 3D-s CAD programban a saját elemmoduljainkból és szerelvényeinkből. A nagy méretű áttörések miatt mindennaposak az egy-egy elemen átnyúló kör alakú áttörések is, amik felkészült zsaluzási technikát igényelnek.

Arra szeretném kérni az építőiparban dolgozó kollégákat, ha előregyártásban gondolkoznak, legyenek bátrak kérdezni. Az nem kerül semmibe. Mások hozzáállására nem vagyunk hatással, de mi állunk elébe bármilyen szakmai kérdésnek, bárhol és bármikor.

(Fotó és grafika: KV Kft.)