Bogyó Tibor : Városi felsővezetéktartó oszlopok betonból
A vasútvillamosításban alkalmazott pörgetett betonoszlop, mint a felsővezeték tartószerkezete, Európában több mint fél évszázados múltra tekint vissza, és ezidáig nagyon jól bevált. Az ilyen oszlopok gyártása és felhasználása már közel 25 éve meghonosodott Magyarországon is. A betonoszlopok a fémoszlopokkal versenyeznek ezen a piacon is, akárcsak a közvilágításban és az energiaátviteli szektorban.
A fémoszlopokkal szemben a betonoszlopok nagy előnye, hogy természetes alapanyagokból való előállításuk lényegesen kisebb környezeti terhelést jelent és a hosszabb élettartamuk alatt sem igényelnek különösebb gondozást.
Az oszlopok méretválasztéka 10 métertől 16 méterig, csúcshúzása 4 kN-tól akár 55 kN-ig is terjedhet.
Ezen oszlopok magyarországi megjelenésükkor a vasútépítésben a nyílt pályaszakaszokon az előbb említett előnyeik miatt hamar kiszorították a fémoszlopokat. Azonban a városi kötöttpályás közlekedésben a már meglévő infrastruktúra kötöttsége miatt a pörgetett betonoszlopoknak nem sikerült teret hódítaniuk a villamos-, HÉV- stb. vonalakon.
Ugyanis az eddig alkalmazott alapozási eljárás a helyszínen bebetonozott megoldás volt. Azonban most egy új termék kifejlesztésével a betonoszlop lehetőséget kapott a városi kötöttpályás felhasználásban is.
Az új termék a talpcsavaros kivitel: előre elkészül az alaptest, az oszlopot pedig csavarozással kell rögzíteni. Gyors és egyszerűbb szerelésével tud sikereket elérni és beépíthetővé válni. Az oszlopoknak ezen kiváló tulajdonságait a jelenleg Hódmezővásárhely és Szeged között épülő Tram-Train rendszerben volt alkalmuk bizonyítani.
Az oszlop fejlesztése még 2017 telén fogalmazódott meg olyan új igényekkel, hogy az oszlopnak nemcsak a felsővezeték tartására kell alkalmasnak lennie, hanem közvilágítási szerepet is el kell látnia, valamint az oszlop belsejében egyéb közműveknek is helyet kell kapniuk, például: kommunikációs rendszerek (internet, kábeltévé stb.).
Az oszlop megtervezésekor és kialakításakor figyelembe kellett venni, hogy a talajba bebetonozásra kerülő kosár szerkezetének pontosan illeszkednie kell az oszlop alsó részébe beépülő fogadószerkezethez. Itt a beszállító kiválasztásában nagy szerepet játszott a pontosság és megbízhatóság. A tervezés során a talpcsavaros kapcsolat kialakításakor szintén igen fontos volt a tartósság, melyet az acélszerelvény tűzihorganyzásával biztosítottunk.
A tervezést követően 2018 tavaszán megtörtént az oszlop próbagyártása és annak teljes műszaki bevizsgálása, továbbá a töréstesztje is sikeresen lezajlott. Majd ezután a betervezett oszlopok finomhangolása kezdődött meg. Az oszlopok nagy része egyedi gyártású oszlop, különböző ajtókkal, ki- és bebúvó nyílásokkal. Ez komoly nehézségeket okozott, mert sem a MÁV-nak, sem a kivitelező partnernek nem volt tapasztalata ilyen összetett feladat megvalósításában. Hosszú egyeztetések eredményeként sikerült véglegesíteni a terveket, amelyek végül az összes igényt kielégítik.
Az oszlopok gyártása 2018 októberében kezdődött meg és a legyártott oszlopokat 4 fordulóban juttattuk el Hódmezővásárhelyre. Az utolsó szállítás 2018. november második felében történt meg. A földbe bebetonozásra kerülő fogadókosarak leszállítása már ezt megelőzően megtörtént, hogy az alaptestek betonozását időben el tudja végezni a kivitelező cég. A betonoszlopok gyártásánál az alábbi tevékenységekre kellett különösen nagy figyelmet fordítani. (1. kép)
1. kép
A földbe betonozandó fogadókosár és az oszlopba beépülő fogadótárcsa méretpontossága. Ezt a minden darabos méretellenőrzéssel oldottuk meg.
A termék legyártásánál fokozottan kellett figyelni a tárcsa és az oszlopláb illesztésére. Biztosítani kellett az egytengelyűséget, valamint hogy a tárcsa középpontosan illeszkedjen az oszlop lábához. (2. kép)
2. kép
A legfontosabb és a legnagyobb figyelmet az oszlopba beépülő közművek, a közvilágítás, a telefon- és az internethálózati kábelek számára kialakított belső védőcsövek és azok kibúvónyílásainak elhelyezése jelentette az oszlopon belül. (3. kép)
3. kép
Miután az oszlopokat felállították, a rájuk kerülő felsővezetéktartó szerkezetek és a közműkábelek, vezetékek behúzása fog következni. A beruházás csúszása miatt erről a fázisról sajnos csak később fogunk tudni beszámolni.