Szilvási András: Különleges betonlépcsők 2. rész
Ősidők óta épületeink szerves részei a lépcsők, legyenek akár épületen belül vagy kívül. Megszámlálhatatlanul sok tervező használta fel a betont erre a célra. Sorozatunk előző részében megismerhették ennek az épületi elemnek a szobor, az öncélú, a könnyed lebegés és a titokzatos elzárkózás arcát, amelyekhez most további érdekes betonlépcsők csatlakoznak.
TOBZÓDÓ SPIRÁLOK
Talán a leglátványosabb lépcsők a spirálisan csavart formákban testesülnek meg. A belső terekből komoly alaprajzi méreteket uralnak, így alkalmasak a spirális szerkezetek izgalmas megjelenítésére. A svájci Hapimag nevű üdülésszervező társaság székhelyét a Hildebrand stúdió tervezte. A nyílt terű irodaház közepét uralja a spirális lépcső, amely vertikális értelemben mind a négy szintet összeköti, a tetőtéren pedig hatalmas felülvilágítóval van fedve. A beáramló fény kiemeli a beton textúráját a teljes vertikumban.
Spirálhatás - HILDEBRAND építész stúdió / Steinhausen, Svájc
Tadao Ando építész minden anyaggal képes különlegeset alkotni. Ő a japán nagy építészgeneráció egyik olyan képviselője, aki nagyon szeret betonnal dolgozni. Szinte mániákusan megköveteli az építőktől a korrekt anyaghasználatot. A Hjogoban megtervezett Prefekturális Múzeum tartalmaz egy szép spirál lépcsőt. A spirállépcső felső kinyitásával a fény esztétikai építő erejét mutatja meg. Maga a lépcső szép ívű, a beton textúrája példaértékűen kivitelezett.
Visszafogottan brutális - I. M: Pei / Everson Múzeum, Syracuse
I. M. Pei mester is szívesen alkalmazta a betont az építészetében, amely során jellemző volt rá a béton brut fogalom. Ennek egyik igencsak szép példája az Everson Múzeum épülete Syracuse belvárosában. A spirálisan ívelő lépcső látványában a béton brut nem harsány, de jellemzően kézzelfogható, ennek egyik legszebb példánya. A lépcső felületi textúráján megjelenő léczsaluzat-lenyomat csak látszólag durva, látványa mégis egységes, előre tervezett.
BETON KUNSZT
Sorra jelennek meg az építészetben olyan lépcsőtervezési megoldások, amelyek a bevett, évszázadok óta használt formavilágon túlmutatnak. Talán az egész világon egy fogalmat takaró kunszt szó a legmegfelelőbb ezekre a szerkezetekre.
A Jürgen Pleuser és Axel Schultes által tervezett bonni Kunstmuseum magában az építésben is alkalmaz egy kunszt megoldást. A betonépület belső feljárója az aulaszintből egy olyan betonlépcső, amely a kör minden pontját kihasználva teszi lehetővé a következő szint elérését. Ebben a szokatlan megoldásban a kör alaprajz mint szintáthidalás felülről tekintve kap értelmet.
Indiában a Sanjay-Puri Architects tervezői alkottak olyan lépcsőt, amely szokatlan, több görbület összeillesztéséből áll. Az önhordó változó ívű lépcső (India) Madhya Pradseh államban egy iskola aulájában épült meg. A betonszerkezet-görbén túl a rácsos megvilágítás is elősegíti, hogy a kunszt fogalomkörben jelenhessen meg.
A MONUMENTÁLIS LÉPCSŐ
A külső vagy belső teret uraló, a szemlélődő figyelmét magára vonó lépcsőket hatásuk miatt talán a legjobban a monumentális jelzővel lehetne kifejezni. Legtöbbször szélesen „vonuló”, egyszerre nagy tömegek mozgását lehetővé tevő, vagy anyaghasználatának túlzott hangsúlyosságával ható, a teret nagy részben kitöltő lépcsők hathatnak ilyen módon.
Grandiózus betonlépcső - Oscar Niemeyer, Brazília
A Peking Higs School Fangshan Campus épületének lépcsőházában a teret minden szegletében kitöltő betonlépcsőt építettek meg. Az egyszerű, sima szürke betonfelületek díszítés- és sallangmentes kivitelezése minden mást felülír ebben a térben. Súlyos megjelenését az éles sarokvágások és a ritmikusan következő lépcsőlejtések oldják.
A Varsói Modern Művészeti Múzeum tervezésének pályázatát a svájci építész, Christian Kerez nyerte meg. A nemzetközi (2006-2007-es nemzetközi tervpályázat) pályázatra 551 terv érkezett a zsűri elé. A különdíjazottak között van Peter Dalsgaard irodájának a terve is. Az építészstúdió MoMa tervei között a látványtervekben található a múzeum belső főlépcsőjének fotója. A terv szerinti aularész és a főlépcső is betonból készült. A lépcső méretei és látványa tipikusan kifejezi azt, amit monumentális jelzővel illetünk.
Többfunkciós monumentális lépcső
Oscar Niemeyer irodájának tervei alapján épült meg ez a brazil középület. Niemeyer eredeti grandiózusbeton-álmainak egyenes leképezése a szélesen vonuló főlépcső. A fehér betonból készített lépcső a rázuhanó fény alatt szinte uralkodik a téren.
I. M. Pei építészete kifejezetten alkalmazta a betont mint megjelenítési eszközt. Stúdiója tovább él és a betonalkalmazás szeretete sem múlt el. A kínai Minshengben a Kortárs Művészeti Múzeum (Pei Zhu stúdió) egy régi gyár betoncsarnokában épült meg, felhasználva a meglevő beton szerkezeti elemeket és hozzáépítve az új részeket. Bár a hatalmas csarnok teljes belső terét nem fogja át a lépcső látványa, de önmagában monumentális betonszerkezet. Külön érdekessége, hogy nem csak a közlekedést szolgálja, hanem egyes dupla méretű lépcső eleme a megpihenést, a várakozást és a kommunikációt segíti azzal, hogy a diákok leülhetnek rá.
(folytatjuk)