Maksa Márta: Az M0-s autópálya betonburkolata a betonösszetételt tervező betontechnológus szemszögéből
Egy betontechnológus számára nincs nagyszerűbb feladat, minthogy megtervezhessen egy különleges, eddig még nem alkalmazott betonösszetételt. Ebben a cikkben az M0-s autópálya felső rétegét képező betonburkolat megtervezésének nehézségeiről és végül sikeres eredményeiről számolok be. Megbízást kaptam a Lavinamix Kft.-től, hogy az általa megnyert kivitelezési munkákhoz megtervezzem az M0-s betonút szakaszán a 17+300 km-től az 51. sz. főút, valamint az 51. sz. főút és az M5 autópálya között lévő kétrétegű burkolati betonjainak összetételét.
Az alsó réteg esetében nem volt különösebb probléma, mivel már kipróbált és alkalmazott keverékösszetétel állt rendelkezésre. Ezt a keveréket Délegyházán és a Kiskunlacháza–Bugyi között lévő összekötő útra terveztem. Elegendő tapasztalatok voltak már a megfelelő beton előállításához, és számtalan vizsgálati eredmény a megfelelőség igazolására.
A felső réteg esetében viszont akadt né- hány nehéz feladat. Semmilyen tapasztalat nem állt rendelkezésre a Dmax=11 szemnagyságú betonburkolat előállítása tekintetében. A külföldi tapasztalatok is csak a Dmax=8 mm-re vonatkoztak. Az első feladat tehát a megfelelő adalékanyag-váz összetételének megtervezése volt. Az alapanyagok kiválasztása tekinteté-ben elsősorban a legmegfelelőbb minőség volt az első szempont. Végül a választás alapos laborvizsgálattal alátámasztva a következő alapanyagokra esett:
A betonozás folyamán sajnos akadt még egy kis probléma. A bedolgozható frissbeton hőmérséklete a vonatkozó szabványok előírásai alapján nem haladhatta meg a 30 °C-ot, és betontechnoló- giai szempontból sem lehetett előállítani a nappali betonozási munkálatokhoz a megfelelő minőséget. A pályaburkolat építése így az éjszakai beépítésre korlátozódott. Összefoglalva: mind a főpálya, mind a leállósáv burkolati betonjának előállítása, bedolgozása a legnagyobb odafigyeléssel, szakmailag a legnagyobb hozzáértéssel készült. Ezúton is szeretném megköszönni az előállító betonüzemek és a bedolgozást végző szakemberek tökéletes, precíz és felelősségteljes hozzáállását a munka folyamán.
A betonreceptúrák megtervezése után próbakeverések készültek, a keverékekből mintákat vettünk mind a frissbeton-, mind pedig a megszilárdult beton vizsgálatokra.
A betonreceptúrák megtervezése után próbakeverések készültek, a keverékekből mintákat vettünk mind frissbeton-, mind pedig megszilárdult beton-vizsgálatokra. Minden keverékből próbatáblák készültek a kiálló bazaltzúzalék-szemek mennyiségének megállapítására.
A megfelelő betonreceptúra elkészítése után próbaszakasz építésére volt szükség, hogy a megfelelőség a beépített burkolati beton esetében is igazolható legyen (mivel nem volt referencia ilyen minőségű burkolati beton készítésére). Szerencsére a megbízó vállalkozás Kiskunlacháza–Bugyi között betonutat épített (CP4,2,7), így a próbabeépítés meg tudott valósulni ezen a szakaszon.
A próbabeépítésben bedolgozott burkolati beton megfelelőségének igazolása után még egy próbabeépítés következett, mely a Dunaharaszti lehajtósáv egy szakaszában valósult meg. A bedolgozott burkolati beton minden szempontból megfelelt a követelményeknek, tehát elkezdődhetett a fő pálya beépítése.
Az M0-s autópálya 17+300 km-től az 51. sz. főút, valamint az 51. sz. főút és az M5- ös autópálya között lévő szakaszán nem merült fel minőségi probléma a kivitelezés folyamán. Bontásra nem került sor egyetlen betontábla esetében sem. Ahogy én azt egész szakmai pályafutá- som alatt vallottam, és ezen a munkán is beigazolódott: „Tökéletes betont lehet tervezni, de megfelelő csapatmunka nélkül nem tud megvalósulni az eredmény a jó minőség tekintetében."