Lányi György, Mezei József, Neszter Róbert: Szinergia és fejlődés a betontechnológiában
Október végén adták át a forgalomnak az M86-os gyorsforgalmi út utolsó, Hegyfalu és Csorna közötti szakaszát. A 91,7 km hosszan kiépült M85-M86 gyorsforgalmi útszakasz befejező elemének megnyitásával a menetidő 50-60 percre csökkent Szombathely és Győr között, a környező települések tehermentesültek az átmenő, főleg a nehézgépjármű forgalom alól. Az út- és hídépítéshez speciális anyagokat és technológiákat használtak a szakemberek.
A FRISSBETON Kft. 2013 szeptemberében kezdte meg a betonkiadást csornai mobilüzemeiből a Csornát elkerülő és az ahhoz kapcsolódó M86-os út építéséhez. A mobil keverők telepítése során kiemelt hangsúlyt kaptak a környezetvédelmi szempontok, a cég tanúsított MSZ EN ISO 14001:2005 Környezetközpontú Irányítási Rendszere alapján. A stabil és megbízható betonkiadás biztosításához a FRISSBETON Kft. két mobilgépet telepített, egy 3 m3 -es és egy 2 m3 -es keverőt. Ezzel a megoldással az üzem CKt- vagy útalapbeton esetén 240 m3 /h illetve szerkezeti beton esetén 160 m3 /h betonmennyiség kiadására képes. Felkészült továbbá egy esetleges műszaki hibára, gépleállásra is, amelynek lehetséges bekövetkezte esetén a két gép egymás tartalék üzemeként is működhet.
Az így előkészített betonüzemre ezen felül is több nagy feladat várt a munka sikeres elvégzéshez. Komoly kihívást jelentett a regionálisan beszerezhető adalékváz sajátosságaihoz való alkalmazkodás. Ehhez a megoldást a betonkeverék összetevőinek helyes megválasztása és a megfelelő összetétel tervezése adta. Így az alapanyagok harmonikus együttműködése révén, valamint a kivitelezés során a megfelelő bedolgozással az elvárásokat maximálisan kielégítő minőségű műtárgyak valósulhatnak meg az M86 csornai szakaszán, valamint a Csornát elkerülő útépítés során.
A betonkészítéshez a FRISSBETON a LAFARGE CEM I 42,5 N (FEKETE) és CEM II/B-S 42,5 N (KÉK) cementjeit alkalmazta az eddig kiadott több mint 40.000 m3 betonhoz. A tervezett beton és az azokhoz alkalmazott cementek jól vizsgáztak a nyári nagy melegben és a téli hideg időjárási feltételek mellett is. Ezért természetesen a FRISSBETON Kft. telephelye is mindent megtett: a nyári és téli időszakhoz igazodóan megfelelő adalékszer-kombinációkat alkalmaztak a betonkeverékhez. Továbbá nyáron a kivitelezővel közösen igyekeztek a munkákat úgy szervezni, ütemezni, hogy kerüljék a legnagyobb melegekben történő betonozásokat. Ezt esti vagy kora reggeli betonkiadással és bedolgozással oldották meg. A téli időszakban jelentősen segítette a betonozást, hogy a 2 m3 -es keverő téliesítésével gőzzel tudták melegíteni az adalékanyagot, a betonkeveréshez pedig meleg keverővizet használtak.
A betonszakma út- és hídépítésben érdekelt résztvevői hosszú évek óta komoly erőfeszítéseket tettek és tesznek annak érdekében, hogy a hazai út- és hídépítésben meghonosítsák a kiegészítő anyagos cementek alkalmazását. A magyar szabályozás is rendelkezik ide vonatkozó megengedő előírással (e-UT 07.02.11:2011; 2. fej. 7. old.). A FRISSBETON a TPA műszaki támogatásával is ezen az úton jár, hiszen a kiegészítő anyag tartalmú cementek olyan előnyöket biztosítanak a betonkészítés és a kivitelezés számára, mellyel élnie kell a szakmának. A LAFARGE szakembereinek a közös gondolkodásban való részvétele hozzájárult a sikeres gyakorlati megvalósításhoz. A Királyegyházi Cementgyár megnyitásától kezdve nagy hangsúlyt fektet a műszaki adatok és információk megosztására, továbbá a felhasználóktól érkező viszszajelzések hasznosítására. A közös munka eredménye az alább felsorolt műtárgyak kiegészítő anyagos cementekkel történő kivitelezése:
A leírtak jól példázzák, hogy kreatív közös gondolkodással a csapatmunka olyan előnyöket biztosít, melyek segítségével egy adott szakma, ágazat képes az innovatív megoldások gyakorlatba való beépítésére, folyamatos fejlődésre és megújulásra minden érintett megelégedettségére.