Lapszámok

2016. december XXIV. évfolyam VIII. szám

Lányi György, Mezei József, Neszter Róbert: Szinergia és fejlődés a betontechnológiában

Október végén adták át a forgalomnak az M86-os gyorsforgalmi út utolsó, Hegyfalu és Csorna közötti szakaszát. A 91,7 km hosszan kiépült M85-M86 gyorsforgalmi útszakasz befejező elemének megnyitásával a menetidő 50-60 percre csökkent Szombathely és Győr között, a környező települések tehermentesültek az átmenő, főleg a nehézgépjármű forgalom alól. Az út- és hídépítéshez speciális anyagokat és technológiákat használtak a szakemberek.

A FRISSBETON Kft. 2013 szeptemberében kezdte meg a betonkiadást csornai mobilüzemeiből a Csornát elkerülő és az ahhoz kapcsolódó M86-os út építéséhez. A mobil keverők telepítése során kiemelt hangsúlyt kaptak a környezetvédelmi szempontok, a cég tanúsított MSZ EN ISO 14001:2005 Környezetközpontú Irányítási Rendszere alapján. A stabil és megbízható betonkiadás biztosításához a FRISSBETON Kft. két mobilgépet telepített, egy 3 m3 -es és egy 2 m3 -es keverőt. Ezzel a megoldással az üzem CKt- vagy útalapbeton esetén 240 m3 /h illetve szerkezeti beton esetén 160 m3 /h betonmennyiség kiadására képes. Felkészült továbbá egy esetleges műszaki hibára, gépleállásra is, amelynek lehetséges bekövetkezte esetén a két gép egymás tartalék üzemeként is működhet.

Az így előkészített betonüzemre ezen felül is több nagy feladat várt a munka sikeres elvégzéshez. Komoly kihívást jelentett a regionálisan beszerezhető adalékváz sajátosságaihoz való alkalmazkodás. Ehhez a megoldást a betonkeverék összetevőinek helyes megválasztása és a megfelelő összetétel tervezése adta. Így az alapanyagok harmonikus együttműködése révén, valamint a kivitelezés során a megfelelő bedolgozással az elvárásokat maximálisan kielégítő minőségű műtárgyak valósulhatnak meg az M86 csornai szakaszán, valamint a Csornát elkerülő útépítés során.

Jellemző betonfajták:
• Híd felszerkezet: C35/45-XC4-XF2-XV1(H)-16-F3
• Cölöpbeton: C30/37-XC1-XA1-16-F5
• Burkolat alap: C12/15-X0-24-F1
 

A betonkészítéshez a FRISSBETON a LAFARGE CEM I 42,5 N (FEKETE) és CEM II/B-S 42,5 N (KÉK) cementjeit alkalmazta az eddig kiadott több mint 40.000 m3 betonhoz. A tervezett beton és az azokhoz alkalmazott cementek jól vizsgáztak a nyári nagy melegben és a téli hideg időjárási feltételek mellett is. Ezért természetesen a FRISSBETON Kft. telephelye is mindent megtett: a nyári és téli időszakhoz igazodóan megfelelő adalékszer-kombinációkat alkalmaztak a betonkeverékhez. Továbbá nyáron a kivitelezővel közösen igyekeztek a munkákat úgy szervezni, ütemezni, hogy kerüljék a legnagyobb melegekben történő betonozásokat. Ezt esti vagy kora reggeli betonkiadással és bedolgozással oldották meg. A téli időszakban jelentősen segítette a betonozást, hogy a 2 m3 -es keverő téliesítésével gőzzel tudták melegíteni az adalékanyagot, a betonkeveréshez pedig meleg keverővizet használtak.

A betonszakma út- és hídépítésben érdekelt résztvevői hosszú évek óta komoly erőfeszítéseket tettek és tesznek annak érdekében, hogy a hazai út- és hídépítésben meghonosítsák a kiegészítő anyagos cementek alkalmazását. A magyar szabályozás is rendelkezik ide vonatkozó megengedő előírással (e-UT 07.02.11:2011; 2. fej. 7. old.). A FRISSBETON a TPA műszaki támogatásával is ezen az úton jár, hiszen a kiegészítő anyag tartalmú cementek olyan előnyöket biztosítanak a betonkészítés és a kivitelezés számára, mellyel élnie kell a szakmának. A LAFARGE szakembereinek a közös gondolkodásban való részvétele hozzájárult a sikeres gyakorlati megvalósításhoz. A Királyegyházi Cementgyár megnyitásától kezdve nagy hangsúlyt fektet a műszaki adatok és információk megosztására, továbbá a felhasználóktól érkező viszszajelzések hasznosítására. A közös munka eredménye az alább felsorolt műtárgyak kiegészítő anyagos cementekkel történő kivitelezése:

M86 Csorna –Hegyfalu közötti szakasz
• Alkalmazott cement: CEM II/B-S 42,5 N (KÉK)
 
Csorna elkerülő 2 ütem (kivitelezés alatt)
• Alkalmazott cement: CEM II/B-S 42,5 N (KÉK)
 
Budapest 1-es villamos vonal komplex felújítása – Árpád hídon áthaladó villamos pályalemez
• Betonminőség: C30/37-XF4-XC4-XV3(H)-24-F3 • Alkalmazott cement: CEM II/A-S 42,5 R (SZÜRKE RAPID)
 
XXIII. kerület GOH (Grassalkovich út - Ócsai út - Haraszti út) csomóponti felüljáró felújítási munkái (kivitelezés alatt)
• Pályalemez (tervezett pályalemez kiegyenlítés): C35/45-XC3-XF4-XV2(H)-8-F3
• Monolit szegélyek: C35/45-XC4-XD3-XF4-XV2(H)-16-F3
• Szigetelést védő beton a kieg. lemezen: C25/30-XF2-32-F3
• Alkalmazott cement: CEM II/A-S 42,5 R (SZÜRKE RAPID)
 

A leírtak jól példázzák, hogy kreatív közös gondolkodással a csapatmunka olyan előnyöket biztosít, melyek segítségével egy adott szakma, ágazat képes az innovatív megoldások gyakorlatba való beépítésére, folyamatos fejlődésre és megújulásra minden érintett megelégedettségére.

PROJEKT ADATOK
1. projekt Csorna elkerülő 1. ütem: 2013. szeptember – 2015. március
2. projekt M86 Csorna – Hegyfalu közötti szakasz: 2014. szeptember – 2016. október
3. projekt Csorna elkerülő 2. ütem (kivitelezés alatt): 2016. májustól – napjainkig
Kiszolgáló üzem: Csorna FRISSBETON mobil keverők telephelye
Betonüzem paraméterei: 1 darab 3 m3 -es keverő 1 darab 2 m3 -es keverő
Két keverő együttes kapacitása: CKt illetve útalap beton esetén 240 m3 /h Szerkezeti beton esetén 160 m3 /h
Cement típus: CEM I 42,5 N (FEKETE) CEM II/B-S 42,5 N (KÉK)
Eddig felhasznált cement mennyiség: 8 ezer tonna
Eddig kiadott beton mennyiség: 40 ezer m3