Bebetonozták a verseny sikerét Rekordszámú résztvevő az V. Magyar MAPEI Betonkenu Kupán
Tizenöt csapat használta ki maximálisan a „tőlünk függ, mit alkotunk belőle” elvet az idei, V. Magyar MAPEI Betonkenu Kupán június 24-én, és mutatta meg, hogy a szakértelem nem, csakis a képzelet szab határt annak, hogy mi készülhet betonból. Alig 36 és csaknem 150 kilós kenuk, egész nap viselt betonruhák és kalapok, beton-focilabdák, és roppanásig terhelt betonhidak várták a betonkenu kupa vendégeit.
A 9 egyetem és 6 építőipari cég által delegált csapatok június 23-án a BME-n rövid prezentációval mutatkoztak be, ahol ismertették a betonkenu valamint betonhíd építésének folyamatát.
A budapesti Kopaszi-gáton másnap a betonkenuk már szinte megszokott látványt nyújtottak, hiszen ötödik alkalommal rendezte meg a rendezvény főtámogatója és ötletgazdája a Mapei Kft. a Sailforyou szervezésében és Dr. Balázs L. György, a BME egyetemi tanára, tanszékvezetője fővédnökségével a Betonkenu Kupát. A betonhidak, valamint a vízbe rúgott betonlabdák azonban közel sem voltak olyan szokványosak, hiszen idén először a versenykiírásban e tárgyak elkészítése is szerepelt.
Az V. Magyar MAPEI Betonkenu Kupán verőfényes napsütés várta a versenyzőket, a bírókat és vendégeket, hogy eldöntsék: ezúttal ki építette a legjobb, leggyorsabb és legstabilabb betonkenut. Idén azonban a bajnoki címhez egyéb kreatív megoldásokat is vártak a szervezők. Ilyen volt a megadott szempontok szerint megépített betonhíd, az EB alkalmából a betonfocilabda, valamint a betonból készített divatkellékek: ruhák, kalapok és ékszerek.
MÉG 40 KG SEM
Ahhoz képest, hogy az első, 2012-es betonkenu kupán 150-400 kilós hajók szálltak versenybe, 2016-ban a legkönnyebb betonkenu mindössze 36,02 kg-ot nyomott, de a legnehezebb sem haladta meg a 150 kg-ot (148,85 kg).
A betonfocilabdák – ha már a rendezvény két nappal a Magyarország – Belgium meccs előtt volt – közül az egyiket Bozsik Péter „bocsátotta vízre”. A volt futballszövetségi kapitány azért megnyugtatta a közönséget; nem féltette a lábát a labdától, bár kétségtelen, hogy nem szívesen rúgott volna bele bármelyik betonfociba. A labdák egyébként több érdekességet is tartogattak. A kupán idén debütáló Debreceni Egyetem csapata szakmailag és művészileg is igen komolyan vette a feladatot, és olyannyira élethű golyóbist készített, amelyet ha néhány percre magára hagynak egy focipályán, valaki bizonyára célba veszi vele a jobb felsőt…
NAGY VERSENY A RUTINOS ÉS A KEZDŐ CSAPAT KÖZÖTT
Már a délelőtti versenyek is rekkenő hőségben zajlottak, ez azonban nem akadályozta meg a csapatokat abban, hogy „vérre menő” csatákat folytassanak egymással a vízen. Míg a Fiú futamot a Széchenyi István Egyetem Szenavis P csapata nyerte meg, addig a második „lányfutamon” a Debreceni Egyetem DEMkenu csapata volt a befutó. Külön érdekesség, hogy a debreceni lányok a verseny előtt alig egy órát tanultak evezni.
Mindeközben négy hajóval nekilendült az immár szokásos Építőipari Sárkányhajós Regatta versenye is. Az öböl sekély vizefelett az ÁVM állványpillérein mutathatták be a csapatok a betonból készült hidakat. Ezek többsége remekül bírta a terhelési próbát, volt köztük olyan is, amely némi ugrálást követően megadta magát. A győztes végül a SZEBETON 3 méteres hídja lett, mely a több mint 200 kilós terhelést is ragyogóan viselte.
„A 2016-os év fő attrakciója a beton híd megépítése volt. Amikor megszületett a gondolat, nem reméltük, hogy ennyien beleállnak a feladatba. Csodaszép volt látni a nyolc teljesen különböző gondolat útján megszületett alkotást a Duna felett. A végeredmény várakozás feletti volt. A feladatot 8 csapat teljesítette, és született több olyan műtárgy, melyet az alkalmazott tesztelési módszerrel a zsűri balesetvédelmi szempontból nem engedett tovább terhelni, így az értékelés a 85 kg műanyag kanna és maximálisan egy ember terhelésből történt meg” – foglalta össze Miklós Csaba, a MAPEI termékfelelős munkatársa a betonhíd verseny legfontosabb tudnivalóit.
ÚJ VERSENYSZÁM: „FORDÍTÓS VERSENY”
A kenuprogramok fő attrakciója az olimpikonok futamát követően a „fordítós verseny” volt. Míg előbbinél a sportszakmai védnök, Horváth Csaba olimpiai bajnok kenus is vízre szállt, utóbbi néhány csapat számára komoly kihívást jelentett, hiszen a gyakorlatban egy bóját megkerülve kellett teljesíteniük a távot. E futamnak egy kenu áldozatul is esett, a BME Szilárdságtani és Tartószerkezeti Tanszékének hajója nem bírta a verseny okozta feszültséget, és a verseny történetében először két kenussal a fedélzetén kettétört. Noha a mentőhajó értük ment, a csapat képviselői végül igazi sportemberként – és minden bizonnyal a hőségben a vizet is élvezve – végül inkább partra úsztak.
A kitűnő hangulatú, számos programot magában foglaló V. Magyar MAPEI Betonkenu Kupát végül a bronzérmes BME – Navis Caemanticia és az ezüstérmes DEMkenu előtt a Szenavis P csapata nyerte meg. Mindez megfelelt az előzetes várakozásoknak, hiszen a győri egyetem csapata évek óta igen komolyan veszi a versenyt, és Lengyel Roland csapattag elmondása szerint már az őszi szemeszterben elkezdik a szervezést. Ez persze meg is látszott, hiszen nemcsak megvédték címüket, de remek betonruhákkal, betonkalapokkal és ékszerekkel is bizonyították, „tőlünk függ, mit alkotunk belőle”. A kupák és érmek stílusosan betonból készültek, melyet Boldog Anita, az AB Concrete Design lelkes, fiatal tervező mérnöke készített és ajánlott fel.