Für-Kovács Adrienn: Szálerősítésű beton útpályaszerkezetek a Hungaroring boxutcájában és a Fonódó villamospálya alépítményében
A Hungaroring boxutcájában és a Fonódó villamospálya alépítményében.
Anagy teherbírású és forgalmú betonútpályák építési technológiájának fejlesztése mögött roppant nagy szellemi és anyagi erőforrások állnak (lásd autópályák). A beton útburkolat-építés egyik fő jellemzője a tömeggyártás. A tömeggyártás remek lehetőséget kínál az egyenletes jó minőség elérésére mind a keverékgyártásnál, mind a beépítésnél. Mindeddig a betonutak nélkülözhetetlen alkotója a bazalt volt. A bazalt zúzottkővázas beton használatával jelentősen nő a beton hajlító igénybevételekkel szembeni ellenállása az útpályaszerkezetekben. Ezt a műszaki előnyt azonban a beruházó komolyan megérzi a pénztárcáján: a bazaltzúzalék relatív drágasága önmagában is megnöveli a beton árát, de bedolgozásának nehézkessége csak súlyosbítja azt. Napjaink egyik érdekes fejlődési iránya e területen a betonpálya-szerkezetek szálerősítése.
Bizonyos típusú polimerszálas megerősítés növeli a beton hajlító-húzó szilárdságát. Ez teszi lehetővé számos esetben a bazaltbeton helyett az olcsóbb kavicsbeton használatát. A betonban lévő szál az úttest kopását is előnyösen befolyásolja. A szálerősítés eme előnyei a bazaltadalék megtartásával csak fokozódnak. A száltípus fajtáját a projekt során kell meghatározni, ami függ az igénybevételtől, a betonkonstrukciótól és a felületképzéstől. A szintetikus szálerősítés sok esetben akár 100%-ban helyettesíthető a hagyományos vasalattal. Kiválóan ellenáll az agresszív környezetnek, például az olvasztósónak. Itt kapcsolódik össze a Hungaroring boxutcája a Fonódó villamospályájával.
„A szintetikus szálerősítés sok esetben akár 100%-ban helyettesíthető a hagyományos vasalattal."
A Fonódó villamospálya tervezése során egy gyorsan kivitelezhető kompozit pályalemezt hoztunk létre, ami ötvözi a hagyományos vasalat és a szintetikus szálerősítés előnyeit. Az alkalmazott Concrix bikomponensű makrószál titka az egyedi két rétegű szálfelépítésében rejlik, ahol a szálmag része a betonszerkezetben fellépő feszültségeket veszi fel, míg a bordázott köpeny gondoskodik a betonmátrixban a stabil, kihúzódásmentes kapcsolatról. A projekt során a szálerősített betonlemezek vasalata szinte teljesen elhagyható volt, így jelentősen csökkenthető a kivitelezési idő, másrészt növelhető a pályaszerkezet élettartama. Többek között ez utóbbi műszaki előny révén kapcsolódik ide a Hungaroringen történt tavaszi felújítás is. A Hungaroring boxutcája High Grade fibrillált szálerősítésű kültéri pályalemez. A szálerősítés használatával a kültéri betonszerkezet nagyobb kopásállóságúvá válik, továbbá szép felületet biztosít, nem látszódik.
Néhány speciális kivételtől eltekintve a betonutak és -pályalemezek jelentős része magánberuházás formájában valósul meg Magyarországon. Szintetikus szálerősítéssel készült továbbá a Mizo tehenek otthonául szolgáló csípőteleki mezőgazdasági infrastruktúra nagy része, valamint a rádapusztai Hunland állattartó telephely úthálózata is. További potenciális felhasználási területek a nagy igénybevételű buszmegállók, mélygarázsok, körforgalmak és autópályák lehetnek. Ezekre Svájcban, Ausztriában és Lengyelországban számos referencia kínálkozik. Remélhetőleg a közeljövőben tervezett magyarországi infrastruktúra-fejlesztés lehetőséget ad a betonipar számára is, hogy kiváló minőségű, tartós betonszerkezetek jöhessenek létre.